O cercetare propune o nouă direcție pentru a depăși limitele învățării automate. Bebelușii pot ajuta la deblocarea următoarei generații de inteligență artificială, potrivit cercetătorilor de la Trinity College și colegilor care tocmai au publicat noi principii directoare pentru îmbunătățirea AI.
Cercetarea, publicată în revista Nature Machine Intelligence, examinează neuroștiința și psihologia învățării sugarilor și analizează trei principii pentru a ghida următoarea generație de inteligență artificială, care vor contribui la depășirea celor mai presante limitări ale învățării automate.
„Inteligența artificială a înregistrat progrese extraordinare în ultimul deceniu. Aceste evoluții interesante au fost realizate datorită învățării automate, care utilizează seturi enorme de date pentru a antrena modele de rețele neuronale artificiale”, a explicat Dr. Lorijn Zaadnoordijk, cercetător Marie Skłodowska-Curie la Trinity College.
„Cu toate acestea, progresul stagnează în multe domenii, deoarece seturile de date din care învață mașinile trebuie să fie curatoriate cu minuțiozitate de către oameni. Dar știm că învățarea poate fi făcută mult mai eficient, deoarece copiii nu învață în acest fel. Ei învață experimentând lumea din jurul lor, uneori chiar și văzând ceva doar o singură dată”.
În articolul lor, Dr. Lorijn Zaadnoordijk și profesorul Rhodri Cusack, de la Institutul de Neuroștiințe Trinity College, și Dr. Tarek R. Besold de la TU Eindhoven, Țările de Jos, susțin că sunt necesare modalități mai bune de a învăța din date nestructurate, scrie EurekAlert.
Pentru prima dată, ei fac propuneri concrete cu privire la ce cunoștințe specifice din învățarea copiilor pot fi aplicate în mod fructuos în învățarea automată și cum anume să aplice aceste învățături.
Mașinile, spun ei, vor avea nevoie de preferințe încorporate pentru a-și modela învățarea încă de la început. Acestea vor trebui să învețe din seturi de date mai bogate care să surprindă modul în care lumea arată, sună, miroase, gustă și simte. Și, la fel ca bebelușii, vor trebui să aibă o traiectorie de dezvoltare, în care experiențele și rețelele se schimbă pe măsură ce „cresc”.
„În calitate de cercetători în domeniul inteligenței artificiale, facem adesea paralele metaforice între sistemele noastre și dezvoltarea bebelușilor și copiilor umani.
A sosit momentul să luăm aceste analogii mai în serios și să analizăm cunoștințele bogate despre dezvoltarea sugarilor din psihologie și neuroștiințe, care ne pot ajuta să depășim cele mai presante limitări ale învățării automate”, a explicat Dr. Tarek R. Besold, cercetător în cadrul grupului de filosofie și etică de la TU Eindhoven.
„Rețelele neuronale artificiale au fost în parte inspirate de creier. Asemănător copiilor, acestea se bazează pe învățare, dar implementările actuale sunt foarte diferite de învățarea umană (și animală). Prin cercetare interdisciplinară, bebelușii pot contribui la deblocarea următoarei generații de inteligență artificială”, a adăugat profesorul Rhodri Cusack, director al Institutului de Neuroștiințe de la Trinity College.
Un sistem de inteligență artificială și-a creat propriul limbaj secret, a dezvăluit un cercetător