Probleme pentru Ingenuity. Elicopterul își pierde simțul direcției, dar ar putea continua să zboare pe Marte
Ingenuity, micul elicopter care a însoțit roverul Perseverance al NASA pe Marte, a fost conceput pentru a efectua doar câteva teste de zbor după ce duo-ul a aterizat în craterul Jezero de pe Planeta Roșie, în februarie 2021.
De atunci, Ingenuity a depășit cu mult așteptările, având la activ 28 de zboruri. Cu toate acestea, condițiile din craterul Jezero s-au schimbat de la sosirea navei.
Ingenuity a efectuat primul său zbor în aprilie 2021, în timpul primăverii în zona Jezero. Acum, temperaturile de iarnă, care pot scădea până la aproximativ minus 80 de grade Celsius pe timp de noapte, impun schimbări în activitățile și software-ul Ingenuity pentru a menține vehiculul funcțional în timpul sezonului rece.
Pe măsură ce temperaturile au scăzut în ultimele săptămâni, operatorii de la Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA din sudul Californiei au început să pună Ingenuity la culcare, ca modalitate de a-i proteja sistemele de condițiile dure.
Ingenuity a depășit cu mult așteptările
Chiar și așa, fluctuațiile extreme dintre temperaturile de zi și cele de noapte au provocat stres asupra componentelor Ingenuity, iar diagnosticele recente au dezvăluit o defecțiune la inclinometrul vehiculului, unul dintre senzorii săi de navigație, au anunțat membrii echipei de misiune într-o actualizare a stării elicopterului.
Senzorul defect este responsabil pentru furnizarea de date gravimetrice către software-ul de zbor al Ingenuity înainte de decolare. Aceste date permit Ingenuity să determine poziția sa în raport cu atracția gravitațională descendentă a planetei Marte, a explicat pilotul șef al Ingenuity, Håvard Grip de la JPL.
Fără aceste date inițiale, software-ul vehiculului nu poate determina orientarea corectă a Ingenuity în timpul zborului. Dar Grip și colegii săi cred că o redundanță în rețeaua de senzori a elicopterului le-ar putea permite să mențină Ingenuity în zbor.
Membrii echipei au prevăzut o posibilă defecțiune a inclinometrului în cadrul mai multor scenarii ipotetice diferite, astfel încât au fost pregătiți cu un software pentru a rezolva problema cu mult înainte de sosirea sa pe Marte.
„Ingenuity va porni la drum pentru zborul 29 în viitorul apropiat”
Pe lângă inclinometru, senzorii de navigație ai elicopterului includ o unitate de măsurare inerțială (IMU) pentru a măsura accelerația și vitezele unghiulare, un telemetru laser pentru a măsura altitudinea și o cameră pentru a face fotografii în timpul zborului, scrie Space.
Atât inclinometrul, cât și IMU funcționează cu ajutorul accelerometrelor pentru a determina orientarea. Cu toate acestea, inclinometrul nu funcționează în timpul zborului, ci doar în timpul zborului preliminar. Având în vedere că inclinometrul nu mai funcționează, echipa Ingenuity își propune să dubleze scopul accelerometrului din IMU Ingenuity pentru a colecta date gravitaționale înainte de zbor, precum și conștientizarea inerțială în timpul zborului.
Oficialii de la JPL au precizat că modificarea va necesita mai multe sols (zile marțiene).
„Cu excepția unor surprize suplimentare, anticipăm că Ingenuity va porni la drum pentru zborul 29 – o mutare de repoziționare spre sud-vest menită să ne mențină în raza de comunicare cu Perseverance – în viitorul apropiat”, a scris Grip.
Vă recomandăm să mai citiți și:
Perseverance și Ingenuity, văzuți tocmai de pe orbită. Imaginile publicate de NASA
Elicopterul Ingenuity este în stare perfectă după aproape un an petrecut pe Marte