Elicopterul Ingenuity a efectuat cu succes cel de-al 19-lea zbor pe planeta Marte
Furtuna de praf nu l-a putut ține la sol pe elicopterul Ingenuity al NASA pentru prea mult timp.
Elicopterul Ingenuity a efectuat un zbor operativ de 100 de secunde pe 8 februarie, acesta fiind al 19-lea zbor al său de când se află pe Planeta Roșie, dar primul făcut de pe 15 decembrie încoace.
Potrivit Space, zborul ar fi trebuit să aibă loc pe 5 ianuarie, însă, de Anul Nou, o furtună de praf „a măturat” Craterul Jezero (cu o lățime de 45 de kilometri), pe care Ingenuity și partenerul său, roverul Perseverance, îl explorează din februarie 2021.
Echipa Ingenuity a decis să rămână la sol până când trece furtuna, făcând din acest elicopter prima aeronavă a cărei decolări a fost amânată din cauza condițiilor vitrege de pe o altă planetă.
Elicopterul Ingenuity, ținut la sol din cauza unei furtuni de praf
Doi factori principali au stat la baza deciziei de amânare. În primul rând, elicopterul Ingenuity funcționează cu energie solară, deci praful din aer i-ar fi putut afecta capacitatea de a-și reîncărca bateriile. În al doilea rând, praful din aer absoarbe radiația solară și încălzește atmosfera înconjurătoare, subțiind-o ușor.
Poate că nu pare cine știe ce, dar aerul planetei Marte are doar 1% din densitatea celui de la nivelul mării de pe Pământ, așa că zborul pe Planeta Roșie este dificil chiar și în cele mai bune condiții.
Amânarea s-a dovedit a fi cea mai bună decizie, au spus membrii echipei misiunii. Furtuna de praf a venit într-adevăr în Craterul Jezero, iar efectele au fost observate de sonda Mars Reconnaissance Orbiter a NASA, de stația meteo de la bordul Perseverance și de senzorii lui Ingenuity.
„Cea mai notabilă a fost o scădere bruscă a densității aerului: o abatere de aproximativ 7% sub cea observată înainte de furtuna de praf”, au scris Jonathan Bapst și Michael Mischna, din echipa de vreme și mediu a Ingenuity.
„Această scădere ar fi plasat densitatea sub pragul inferior pentru un zbor sigur și ar fi conferit un risc nejustificat navei spațiale”, au scris Bapst și Mischna.
Elicopterul a parcurs încă 62 de metri pe Marte
„Am observat, de asemenea, efectul prafului în cantitatea de lumină solară absorbită de rețeaua solară a lui Ingenuity, care a scăzut cu mult sub nivelurile normale ale „cerului senin”, o scădere de aproximativ 18%, au mai scris cei doi.
Întârzierea s-a extins până în februarie pentru a fi foarte prudenți, a declarat purtătorul de cuvânt al JPL, Andrew Good. „A fost mult praf în aer după acea furtună”, a spus Good.
Zborul de pe 8 februarie l-a scos pe Ingenuity dintr-o zonă accidentată de pe fundul Craterului Jezero cunoscută sub numele de South Séítah și l-a dus peste o creastă și pe un platou, au spus membrii echipei misiunii. Ingenuity a stat în aer timp de 99,98 secunde și a acoperit aproximativ 62 de metri în timpul zborului, au declarat oficialii JPL.
Elicopterul Ingenuity este o demonstrație de tehnologie menită să arate că explorarea aeriană este fezabilă pe Marte. Aeronava a făcut asta în cele cinci zboruri inițiale din care, inițial, consta întreaga sa misiune.
Dar Ingenuity a funcționat atât de bine încât NASA a aprobat o extindere, în timpul căreia elicopterul servește ca cercetaș pentru Perseverance și depășește limitele zborului pe Planeta Roșie.
Vă recomandăm să citiți și:
SpaceX va pierde zeci de sateliți Starlink după cea mai recentă furtună geomagnetică
Misterul din jurul întunecării stelei Betelgeuse a fost rezolvat
Noi imagini cu suprafața planetei Marte, publicate de China. Ce semnifică, de fapt, fotografiile