Un nou capitol pentru zborurile autonome. Un elicopter Black Hawk a zburat pentru prima dată fără pilot
Februarie a fost deja o lună plină pentru zborurile autonome. Pentru prima dată, un elicopter Black Hawk special echipat a zburat fără echipaj uman.
Elicopterul pilotat de un calculator a fost testat ca parte a unui program DARPA, numit Alias. Testele s-au desfășurat în Fort Campbell, Kentucky, potrivit Popular Science.
Elicopterul a fost manevrat prin intermediul unui sistem autonom creat de Sikorsky. Ca parte a acestui sistem, elicopterul are un întrerupător la bord care permite aviatorilor să indice câți piloți vor opera aparatul de zbor: doi, unul sau nici unul.
A fost pentru prima dată când un elicopter Black Hawk a fost trimis de la sol fără pilot și cu un sistem computerizat care să opereze sistemul de control al aparatului.
Pionieri în zborul autonom
Cu toate că aceste manevre au fost doar teste, nu putem să nu ne ducem cu gândul la un viitor în care armata va putea trimite elicoptere autonome în misiuni periculoase de recuperare.
Primul test a avut loc pe 5 februarie. „Butonul a fost setat la zero pentru primul zbor fără personal la bord”, a spus Stuart Young, managerul de program al Alias, în timpul conferinței de presă de marți.
Acest zbor scurt a fost urmat de un altul de 30 de minute, în aceeași zi. În cadrul acestuia din urmă, directorul Sikorsky Innovations – Igor Cherepinsky – a remarcat că elicopterul a primit date simulate de la senzori. În vreme ce elicopterul Black Hawk se găsea fizic în Kentucky, se comporta ca și cum ar fi ocolit structuri din Manhattan – totul grație acelor date simulate de senzori.
„Elicopterul evita în concret ceea ce considera a fi clădiri în timp real”, a spus Cherepinsky. A mai completat că un aparat cu astfel de capabilități s-ar putea dovedi util în medii urbane, atât în situații militare, cât și civile.
În general, acest tip de tehnologie autonomă are trei scopuri principale. Primul este legat de siguranță, pentru a preveni prăbușirea aparatului la sol sau în vreo clădire. În al doilea rând să permită o mai mare concentrare asupra misiunii pe care aparatul o are de îndeplinit. Și în final este vorba de reducerea costurilor, prin scăderea nevoii instruirii de personal sau întreținere.
Un nou capitol pentru elicoptere
Acest program care a cuprins și testarea elicopterului autonom este în vigoare de șase ani. „Alias” vine de la „Aircrew Labor In-Cockpit Automation System”. În paralel, Sikorsky lucra la conceperea tehnologiei de automatizare de mai mulți ani.
Compania a testat un elicopter non-militar pe care l-a denumit SARA -Sikorsky Autonomous Research Aircraft – care a avut o tentativă de zbor în 2019. Elicopterul acesta a fost punctul de plecare pentru acest tip de tehnologie autonomă.
În prezent se lucrează cu Forțele Aeriene ale SUA pentru a putea transforma aceste capabilități în servicii efective. În perspectivă, se cochetează cu ideea aplicării acestui tip de soft pe avioanele de luptă F-16.
Vă mai recomandăm și:
MAI comandă șase elicoptere Black Hawk S-70M
Elicopterul Ingenuity a realizat cu succes al 15-lea zbor pe Marte
Airbus a livrat Gărzii Naționale a Armatei SUA primul elicopter UH-72B din clasa Lakota