Jeff Bezos ar trebui să se simtă destul de încrezător că nu va arde de viu în timpul călătoriei sale spațiale din 20 iulie. Deși este mai riscant decât mult alte activități pe care le-ar putea face miliardarii planetei, primul zbor cu echipaj la bordul rachetei New Shepard va fi la fel de periculos ca multe alte lansări spațiale, potrivit experților.
Bezos, fostul CEO al Amazon, va participa la călătoria de 11 minute alături de alți trei membri de echipaj. Evenimentul este așteptat să coincidă cu aniversarea a 52 de ani de la aselenizarea misiunii Apollo, în 1969. Capsula New Shepard, care funcționează în mod autonom și poate găzdui până la șase pasageri, va fi lansată din vestul statului american Texas și ar trebui să ajungă până la înălțimea de 100 kilometri, deseori considerată granița spațiului.
Zborul în spațiu este, desigur, foarte riscant. Factorii principali care afectează acel risc includ experiența companiei care lansează misiunea, numărul de lansări pe care l-a desfășurat un vehicul și tipul de motor al rachetei, a spus Joseph Fragola, CEO al Asti Group, LLC și inginer independent care se ocupă cu analizarea riscurilor pentru NASA de zeci de ani.
Blue Origin, compania spațială a lui Jeff Bezos, a desfășurat 15 zboruri cu New Shepard în timpul testelor fără echipaj, doar o eroare parțială având loc, timp în care capsula a aterizat în siguranță, însă propulsorul s-a prăbușit.
„Acesta este un lucru extraordinar de pozitiv”, a spus Fragola, referindu-se la palmaresul companiei Blue Origin.
Mai mult, nava New Shepard va desfășura o călătorie scurtă, nu va intra pe orbită, și va folosi un motor relativ simplu, a explicat Blake Putney, inginer care a evaluat în trecut riscurile pentru vehiculele NASA.
Motorul BE-3 (Blue Origin-3) al navei generează în jur de 50.000 kilograme de propulsie atunci când pornește, potrivit companiei. Asta este mult mai puțin decât propulsoarele folosite pentru Space Shuttle de la NASA, care generau în jur de 544.000 kilograme de propulsie pe rampa de lansare.
Mare parte din riscul zborului spațial depinde de „cât de puternic și complex este motorul și cât de mult timp are la dispoziție pentru a eșua”, a spus Putney. Propulsoarele folosite pentru Space Shuttle erau bestii complicate care trebuiau să ducă echipajele pe orbită, ceea ce înseamnă că foarte multe lucruri pot da greș în timpul ascensiunii.
După dezastrul din 1986 al navetei spațiale Challenger, Fragola a calculat că flota complexă de navete ar trebui să înregistreze o eroare la 1 din 120 de lansări, un număr care s-a dovedit a fi destul de precis având în vedere că programul a desfășurat 135 de misiuni în 30 de ani și a suferit două tragedii în acel timp. Naveta spațială Challenger s-a dezintegrat la doar 73 de secunde de zbor, toți cei șapte membri ai echipajului murind la bordul navei.
Însă ambii experți au căzut de acord că majoritatea vehiculelor mature de lansare, adică cele care au zburat de mai multe ori, ar trebui să aibă o rată de eroare de aproximativ 1 la 1.000 de zboruri, scrie Live Science.
„În comparație cu avioanele, este absolut teribil. O aeronavă americană se află acum la o șansă de dezastru de 1 la 100 milioane și până la 1 la 1 miliard”, a spus Fragola.
Având în vedere experiența companiei Blue Origin de până acum, Fragola estimează că șansele ca ceva să nu meargă cum trebuie „ar fi de 1 la 100 și 1 la 500, cea mai bună estimare fiind de 1 la 200”.
Totuși, având în vedere că echipajul capsulei New Shepard va fi situat departe de motor și are oportunitatea de a se separa și evada în caz de catastrofă, Fragola ar crește estimarea. Putney a adăugat că un alt factor de risc este reprezentat de sistemul de parașută care va fi responsabil cu aducerea în siguranță a echipajului pe sol. „Dacă vântul va sufla cu putere, capsula s-ar putea rostogoli”, a spus acesta.
Miliardarul Jeff Bezos va zbura în spațiu împreună cu fratele său Mark