EM Drive este un motor ipotetic pentru o rachetă despre care susținătorii spun că poate genera tracțiune fără evacuare. Acest lucru ar încălca toate legile fizice. În 2016, o echipă de la laboratorul Eagleworks al NASA a pretins că măsoară propulsia de pe un dispozitiv EM Drive.
Cea mai recentă încercare de a reproduce rezultatele uimitoare a dus la un răspuns simplu: echipa Eagleworks a măsurat căldura motorului. Unitatea EM Drive este un dispozitiv relativ simplu: este o cavitate goală care nu este perfect simetrică. Potrivit susținătorilor EM Drive, radiațiile electromagnetice din interiorul cavității duc la o tracțiune a motorului, fără evacuare.
În 2016, o echipă de la laboratorul Eagelworks al NASA a măsurat o forță netă din experimentul EM Drive, despre care au susținut că a fost o revoluție în înțelegerea noastră despre fizică și viitorul zborului spațial. Fizicienii au fost sceptici. Conservarea impulsului spune că un obiect în repaus nu se poate mișca fără o forță care să acționeze asupra lui.
Dar conservarea impulsului a fost testată de nenumărate ori de-a lungul secolelor – de fapt, acest principiu formează fundamentul fizicii. Rezultatele experimentului Eagleworks nu au fost uimitoare. În timp ce echipa a susținut că a măsurat tracțiunea, rezultatele nu au fost foarte semnificative statistic.
O echipă de la Universitatea de Tehnologie din Dresda, condusă de profesorul Martin Tajmar, a reconstruit configurația experimentală Eagleworks. Raportând rezultatele lor în cadrul unei conferințe, profesorul Tajmar a declarat:
Am aflat că tracțiunea se datorează unui efect termic. Pentru testele noastre, am folosit configurația NASA EM Drive din laboratoarele Eagleworks . Cu ajutorul unei noi structuri a scalei de măsurare și a diferitelor puncte de suspensie ale aceluiași motor, am reușit să reproducem forțe aparente de tracțiune similare cu cele măsurate de echipa NASA, dar și să le facem să dispară cu ajutorul unei suspensii punctuale”.
În esență, forța aparentă a venit de la încălzirea scalei folosite pentru a măsura tracțiunea, nu de la mișcarea unității în sine, potrivit Science Alert.
„Când energia trece prin unitatea EM, motorul se încălzește. Acest lucru face ca elementele de fixare de pe scară să se deformeze, determinând scara să se deplaseze la un nou punct zero. Am reușit să prevenim acest lucru într-o structură îmbunătățită”, a continuat profesorul Tajmar. Concluzia sa finală este: „Măsurătorile noastre resping toate cererile EM Drive cu cel puțin trei ordine de mărime”.
Vă recomandăm să citiți și:
Un start-up dezvăluie o nouă rachetă capabilă să trimită oameni în spațiu
NASA a testat din nou racheta SLS care va readuce oamenii pe Lună. Cum s-a sfârșit tot