Ce este mai benefic pentru planetă: o mașină electrică sau o mașină pe gaz? Răspunsul la această întrebare ar putea părea evident.
Bineînțeles, mașinile electrice trebuie să fie mai benefice pentru mediul înconjurător, pentru că nu produc emisii și gaze cu efect de seră. Cu toate acestea, mașinile electrice nu sunt perfect și vin la pachet cu propriul set de probleme de poluare. Cel mai notabil, bateriile conțin compuși, precum litiu, care necesită o cantitate semnificativă de energie pentru extragere.
Însă, producerea bateriilor este doar o parte din durata de viață a unei mașini electrice. Un studiu publicat în 2014 în jurnalul Proceedings of the National Academy of Sciences a analizat întregul ciclu de viață al emisiilor unei mașini electrice și apoi a comparat rezultatele cu emisiile unui vehicul pe gaz. Cercetătorii au descoperit că atunci când mașinile electrice sunt încărcate cu electricitate bazată pe cărbune, acestea sunt chiar mai nocive pentru mediu decât mașinile pe gaz.
Totuși, în majoritatea țărilor din lume, sistemele naționale energetice sunt îndeajuns de „curate” încât mașinile electrice sunt mai benefice pentru planetă decât vehiculele pe gaz atunci când vine vorba de poluare și emisii de gaze cu efect de seră în timpul duratei lor de viață.
Într-un studiu publicat luna aceasta în jurnalul Environmental Science and Technology, Colin Sheppard, cercetător la Laboratorul Național Lawrence Berkeley din California, a dezvoltat un model al unui viitor ipotetic în care toate mașinile sunt electrice.
„Am vrut să înțelegem ce implicații ar exista asupra energiei, infrastructurii și a emisiilor dacă toate vehiculele de pasageri ar fi electrice”, a explicat Sheppard.
Descoperirile cercetătorilor sunt puternic în favoarea unui viitor al mașinilor electrice, potrivit Live Science.
Spre exemplu, Sheppard a calculat că dacă toată mașinile personale din SUA ar fi electrice, emisiile de gaze cu efect de seră ar scădea cu 46% anual în țară, în comparație cu mașinile convenționale pe gaz. Această scădere ar putea fi accentuată dacă acele mașini electrice ar fi supuse unei așa-numite „încărcări controlate”, o tehnică denumit și „încărcare inteligentă”, prin care mașinile sunt încărcate la momente ales strategic pentru a reduce la minimum costul generării de electricitate. Spre exemplu, încărcarea pe timpul nopții este mai puțin costisitoare decât în timpul zilei. Dacă toate mașinile electrice personale ar fi încărcate astfel, reducerile de emisii ar putea ajunge anual la 49%.
Dar cum rămâne cu prețul mașinilor electrice? Nu sunt acestea prea scumpe?
Un raport din 2020 de la Consumer Reports, grupul pentru drepturile consumatorilor, sugerează că și prețurile sunt în schimbare. Analiza a estimate că mentenanța și reparațiile de-a lungul vieții unei mașini electrice reprezintă mai puțin de jumătate din cele ale vehiculele tradiționale. Asta se datorează în mare parte motoarelor electrice care au doar o componentă mobilă, în comparație cu motoarele tradiționale care au zeci. Asta înseamnă că mai puține componente trebuie înlocuite la mașinile electrice, ceea ce rezultă în costuri reduse.
„Poate că sună extrem acum, dar până în 2030 eu cred că problema va fi cât de repede vor putea companiile să producă mașini electrice”, a spus Sheppard.
De când ar putea produce Ford maşini electrice la uzina din Craiova
Câte mașini electrice vrea să livreze Tesla în 2020
Cât costă întreținerea unei mașini electrice?
Cercetătorii israelieni au demonstrat cât de ușor pot fi păcălite să frâneze brusc mașinile autonome