Cum ar putea Jeff Bezos să-l contracareze pe Elon Musk în cursa spațială
Eliberat de obligațiile sale zilnice de la Amazon.com Inc, Jeff Bezos este așteptat să impulsioneze Blue Origin, compania spațială pe care o deține, deoarece se confruntă cu un an plin de provocări și o concurență acerbă din partea SpaceX a lui Elon Musk.
Jeff Bezos (57 de ani), un mare pasionat de spațiu și al doilea cel mai bogat om din lume după Elon Musk, a anunțat recent că renunță la funcția de director executiv al companiei de comerț electronic, urmând să se concentreze pe proiectele personale.
Un astfel de proiect ar putea fi Blue Origin, îndrăgita lui companie spațială. Blue a rămas cu mult în spatele SpaceX în transportul orbital și a pierdut în fața SpaceX și a United Launch Alliance (ULA) din contractele de lansare legate de securitatea națională a SUA, în valoare de miliarde de dolari, care încep în 2022. ULA este o societate mixtă a Boeing Co și Lockheed Martin Corp.
Dezvoltarea modulului lunar, esențială pentru viitorul Blue Origin
Acum, Blue Origin se luptă pentru a câștiga o competiție cu SpaceX și Dynetics pentru a dezvolta un nou modul lunar pentru NASA, care dispune de multe miliarde de dolari în proiectul de readucere a oamenilor pe Lună în câțiva ani. Dynetics este deținută de Leidos Holdings Inc.
Câștigarea contractului pentru naveta lunară și dezvoltarea ei sunt văzute de Bezos și de alți directori ca fiind vitale pentru ca Blue Origin să se stabilească ca partener dorit de NASA și, de asemenea, să pună compania pe drumul spre a obține profit, au afirmat surse din industrie citate de Reuters.
Având fluxuri limitate de venituri, Bezos a redirecționat anual aproximativ 1 miliard de dolari de la Amazon pentru a finanța Blue, despre care a spus în 2018 că este „cea mai importantă lucrare pe care o fac”.
Se așteaptă ca NASA să restrângă alegerea dezvoltatorului navetei lunare la numai două companii, până la sfârșitul lunii aprilie, punând și mai multă presiune pe Blue Origin care se confruntă cu probleme precum risipirea a milioane de dolari pe achiziții, provocări tehnice și de producție, au mai spus sursele citate.
Un vehicul de aterizare ușor
Una dintre provocările companiei lui Bezos este să obțină un dispozitiv de aterizare ușor și suficient de mic pentru a se potrivi pe o rachetă disponibilă în comerț.
Se pare că Blue a modificat deja designul de când a fost atribuit contractul inițial, în aprilie 2020, și cel actual se potrivește cu un număr suplimentar de rachete disponibile și viitoare, inclusiv Falcon Heavy al lui Elon Musk și Vulcan al ULA.
„El va ridica Blue Origin într-o treaptă superioară”, a spus o sursă din industrie care are cunoștințe despre operațiunile Blue.
Un veteran din industrie a susținut că Bezos trebuie să-și asume un rol operațional în cadrul companiei sale spațiale dacă vrea să rezolve o serie de probleme curente, cum ar fi procesele birocratice, termenele ratate sau cheltuielile generale ridicate.
Potrivit unei alte surse apropiate, Bezos nu are nicio dorință de a se cufunda complet în operațiunile zilnice ale Blue Origin și va acorda, în schimb, prioritate inițiativelor majore și noilor eforturi.
Jeff Bezos versus Elon Musk
Fondată în 2000, în Kent (Washington), Blue Origin s-a extins la aproximativ 3.500 de angajați, având fabrici și unități de lansare în Texas, Florida și Alabama.
Portofoliul său ambițios include vânzarea de călătorii turistice suborbitale în spațiu, servicii de lansare de încărcături mari pentru sateliți și navete. Niciunul dintre aceste proiecte nu este încă complet viabil din punct de vedere comercial.
Date recente arată că Blue a depășit problemele de stabilitate a combustiei pe motorul său rachetă BE-4, o altă direcție de activitate a companiei.
Săptămâna aceasta se așteaptă însă ca o parte din motoarele de test ale rachetei Vulcan, dezvoltată de rivala ULA, să ajungă la baza Cape Canaveral, din Florida, urmând ca primele motoare de zbor și propulsorul să vină mai târziu, în această primăvară.
Spre comparație, SpaceX, compania fondată de Elon Musk la doi ani după Blue Origin, a lansat de peste 100 de ori Falcon 9, de trei ori Falcon Heavy, cea mai puternică rachetă operațională din lume, și a transportat astronauții la Stația Spațială Internațională.
Constelațiile de sateliți, surse de venituri pentru Bezos și Musk
SpaceX a declarat că are deja 10.000 de utilizatori în serviciul său de Internet prin satelit, numit Starlink, despre care Musk a spus că-i va asigura finanțarea crucială pentru racheta Starship, dezvoltată pentru pentru misiuni pe Lună și, eventual, pe Marte.
La rândul ei, Blue Origin speră să obțină venituri constante pentru racheta sa New Glenn, care ar putea fi lansată la sfârșitul acestui an, din viitoarea constelație Amazon de aproximativ 3.200 de sateliți numiți Proiect Kuiper, au mai spus sursele citate de Reuters.
Amazon își propune să aibă jumătate din constelație în orbită până în 2026, dar nu există niciun calendar public pentru prima lansare.
Până acum, Jeff Bezos și-a dedicat o zi pe săptămână Blue Origin, întâlnirile din sălile de conferințe fiind înlocuite în ultimele luni de videoconferințe, din cauza pandemiei de coronavirus, au mai spus sursele.
Vă recomandăm să citiți și:
Suma uriașă pe care MacKenzie Scott, fosta soție a lui Jeff Bezos, a donat-o în numai 4 luni
Elon Musk ridiculizează planul lui Jeff Bezos pentru colonizarea spaţială
Jeff Bezos a prezentat nava care ar duce oameni şi echipamente pe Lună, în 2024 – VIDEO
”Trebuie să plecăm de pe această planetă”, dar nu către Marte, susţine Jeff Bezos