Home » Știință » Un meteorit căzut în Antarctica cuprinde elemente chimice de pe Marte, vechi de miliarde de ani. Sunt dovada vieţii

Publicat: 10.05.2020
Oamenii de ştiinţă au fost contrariaţi mult timp de o bucată de rocă veche de 4 miliarde de ani, eliminată de pe suprafaţa lui Marte în urmă cu aproximativ 15 milioane de ani şi care a a căzut ulterior în Antarctica, unde a fost descoperită în 1984. Provenea într-adevăr de pe Marte şi conţinea compuşi organici de pe Planeta Roşie sau meteoritul a fost contaminat pe Terra?

O echipă de cercetători japonezi a reexaminat recent acest meteorit şi a stabilit că azotul şi carbonul (ingredientele cheie ale vieţii) din acest meteorit provin de pe Marte, fiind urmele lăsate de apa vechilor oceane ce au existat pe Planeta Roşie, potrivit Live Science.

Denumit Allan Hills 84001, după locul în care a fost descoperit, meteoritul a făcut obiectul a numeroase cercetări ştiinţifice care au încercat să stabilească dacă acei compuşi organici detectaţi în el erau dovada vieţii pe Marte.

Până acum, nimeni nu a putut spune cu certitudine că moleculele organice din Antarctica nu s-ar fi putut amesteca cu materialele din meteorit de-a lungul secolelor în care această rocă s-a aflat în gheaţă. O altă ipoteză era că meteoritul ar fi putut să fie contaminat cu materiale organice în timp ce se afla în laborator, după descoperire.

În studiul lor publicat în revista Nature Communications, oamenii de ştiinţă japonezi au demonstrat în premieră că în meteorit existau compuşi organici de pe Marte, inclusiv pe bază de azot. Majoritatea azotului descoperit pe Marte se află sub formă de gaz inert (N2) sau în compuşi chimici din sol care descompun materia organică, au  scris cercetătorii în studiul lor. Aceşti carbonaţi descoperiţi în meteorit, ce conţin azot, sugerează că, dacă ar fi existat viaţă pe Marte, ar fi avut acces la aceleaşi forme de azot pe care se bazează viaţa terestră din prezent.

Meteoritul Allan Hills 84001, studiat în laborator / Credit foto: NASA

Meteoritul a fost studiat într-un laborator cu cel mai ridicat nivel de siguranţă, unde cercetătorii au izolat, într-un mediu complet steril, mici particule de carbonat, compus din meteoritul vechi de 4 miliarde de ani. Ulterior, au lovit aceste particule cu raze de ioni pentru a îndepărta substanţele contaminante de la suprafaţă.

Dovada existenţei unor oceane primordiale

Cercetătorii au stabilit că materialul aflat sub stratul de la suprafaţă reprezintă o aproximare apropiată de substanţele chimice din interiorul meteoritului, dinainte ca acesta să ajungă pe Terra.

Totodată, au descoperit niveluri de azot organic mai mari decât ar fi putut fi explicate printr-o contaminare în gheaţa antarctică, ceea ce sugerează că acest azot a pătruns în rocă încă din momentul formării acesteia. Carbonaţii din meteoritul Allan Hills 84001 s-au format în apă, afirmă cercetătorii. Pe Pământ, carbonaţii, precum calcarul şi calcitul, se găsesc în locurile unor foste surse de apă. Astfel, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că, în oceanele primordiale de pe Marte, ar fi existat din abundenţă compuşi organici ai azotului.

Acest lucru este extrem de important deoarece „azotul este un element esenţial pentru întreaga viaţă pe Pământ, fiind necesar în proteine, ADN, ARN şi în alte materiale vitale”, au mai scris cercetătorii în lucrarea lor.

Descoperirea lor este susţinută şi de alte dovezi găsite pe Planeta Roşie, precum urmele de materii organice detectate la suprafaţa lui Marte de roverul Curiosity, al NASA, şi sondele Viking.Toate acestea sunt dovezi că, în trecut, pe Marte au existat oceane bogate în materii organice.