În baza unui proiect cu o finanţare de 125.000 de euro, echipa de la Universitatea Tehnică „Gheorge Asachi” din Iaşi, condusă de către profesorul Corneliu Munteanu, a creat în colaborare cu Dan Eliezer, fost ambasador al Israelului în România şi profesor la Ben-Gurion University of Negev din Israel, două prototipuri, o bicicletă şi o trotinetă, propulsate cu hidrogen stocat într-o serie de tuburi capilare.
Profesorul Corneliu Munteanu consideră că cel mai sustenabil combustibil pentru maşinile electrice este hidrogenul.
„Soluţia electrică nu este fezabilă pentru o producţie generală. Dacă Volkswagen ar vrea mâine să îşi treacă toată producţia pe maşini electrice, nu ar exista suficient cadmiu în lume ca să fie produse bateriile de care au nevoie. Iar atunci când aceste baterii vor expira, s-ar putea ca poluarea din urma depozitării să fie mai mare decât cea de astăzi, cu hidrocarburile, fiindcă nu pot fi reciclate. De aceea există un mare interes astăzi pentru hidrogen din partea tuturor concernelor auto din lume”, a afirmat prof.dr.ing. Corneliu Munteanu, coordonatorul proiectului din cadrul Facultăţii de Mecanică a TUIASI.
Potrivit acestuia, hidrogenul are însă o problemă legată de volatilitatea extrem de ridicată care poate duce la explozie. Din acest motiv este folosită o tehnologie brevetată de Clean Energy Systems, în care hidrogenul este înmagazinat într-o serie de tuburi capilare de sticlă, de puritate mare, care are proprietăţi de rezistenţă mai mare şi decât a multor oţeluri, putând suporta şi o presiune de 800 de bari. Având dimensiuni foarte mici, nu mai mari decât firele de păr, aceste tuburi capilare arată ca nişte ţevi. Un singur tub este de mărimea unui creion, dar conţine 30.000 de fire pline cu hidrogen.
„Nu va exploda la impact pentru că materialul nu se distruge. Eventual vor fi distruse câteva capilare şi va fi eliberată o cantitate infimă de hidrogen, care nu poate produce o explozie. Astfel, stocându-l într-un volum mare cu astfel de sisteme evităm explozia şi îl concentrăm într-un spaţiu suficient de mic ca să poată fi deplasat. Sistemul de stocare care alimentează bicicleta şi trotineta dezvoltate la Iaşi se numeşte «fuel cell», în care alimentăm hidrogenul la 0.4-0.6 atmosfere. Acest «fuel cell» reacţionează cu aerul tras din atmosferă prin ventilatoare şi dă curent şi alimentează astfel motorul electric”, a mai precizat profesorul Corneliu Munteanu, coordonatorul proiectului.
Credit foto: TUIASI
Bicicleta cu motorul alimentat cu hidrogen dezvoltată la (TUIASI) poate funcţiona 80 de kilometri cu un singur plin.
Reprezentanţii mai multor companii auto din Asia şi Europa au fost recent la Iaşi, unde au purtat discuţii pentru finanţarea unui centru de cercetare Hydrogen Storage în cadrul TUIASI. O parte din banii pentru acest centru vor veni de la universitate, iar alţii de la compania Clean Energy Systems, care a brevetat tehnologia înmagazinării hidrogenului în tuburi capilare.
Vă recomandăm să citiţi şi:
Un automobil alimentat cu hidrogen a doborât recordul mondial pentru cea mai lungă călătorie
Hidrogenul poate fi extras eficient din apa mării
Constructorii auto trec de la maşini la construcţia de oraşe