Home » Știință » Astrofizicienii au o nouă estimare a vârstei Căii Lactee: 10 miliarde de ani

Astrofizicienii au o nouă estimare a vârstei Căii Lactee: 10 miliarde de ani

Publicat: 16.12.2019
Această aproximare a fost realizată cu ajutorul datelor colectate de către telescopul Kepler.

Într-un studiu condus de către cercetătorii de la ASTRO-3D (ARC Centre of Excellence for All Sky Astrophysics in Three Dimensions) s-a ajuns la concluzia că galaxia noastră, Calea Lactee, are o vechime de aproximativ 10 miliarde de ani, notează Science Alert.

Calea Lactee este o galaxie spiralată, ceea ce înseamnă că este formată din două structuri principale: discul dens şi discul subţire. Primul conţine doar 20% din stelele galaxiei noastre şi, conform analizei spectrometrice a luminii acestora, cercetătorii au dedus că această parte a galaxiei este cea mai veche.

Pentru a aproxima vârsta celei mai vechi părţi din galaxia noastră, cei 38 de cercetători care au colaborat în cadrul acestui studiu au folosit datele colectate de către telescopul Kepler, care în prezent nu mai este în uz. În informaţiile produse de către acest telescop de-a lungul timpului, oamenii de ştiinţă au căutat „cutremurele solare”, evenimente în timpul cărora starurile exterioare ale stelelor oscilează într-un mod asemănător celui în care oscilează plăcile tectonice ale Pământului.

„Cutremurele generează unde sonore în interiorul stelelor care le fac să sune sau să vibreze. Frecvenţele produse ne spun lucruri despre proprietăţile interne ale stelelor, inclusiv vârsta lor. Este un pic ca identificarea unei viori ca fiind realizată de Stradivarius prin ascultarea sunetului pe care îl scoate”, explică Denis Stello, profesor al Universităţii New South Wales din Australia.

„Această constatare clarifică un mister. Datele anterioare despre distribuţia de vârstă a stelelor pe disc nu erau compatibile cu modelele construite pentru a descrie evoluţia galactică, dar nimeni nu ştia unde se află eroarea: în date sau modele. Acum suntem destul de siguri că am găsit-o”, explică dr. Sanjib Sharma, cercetător al Institutului Astronomic din Sydney. El mai explică faptul că, în modelele anterioare, cercetătorii presupuneau că stelele prezintă un nivel mai mic de atomi metalici, ceea ce corespunde acum o vârstă mai mică a galaxiei.

Studiul a fost publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.