Cercetătorii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT), Statele Unite ale Americii, au ajuns la concluzia că persoanele care suferă de dificultăţi de învăţare îşi pot îmbunătăţi performanţele prin neurofeedback, notează Futurism.
Această tehnică, neurofeedback-ul, este un tratament prin care activitatea cerebrală este înregistrată şi prezentată pacienţilor în timp real. Cercetătorii au plecat de la studii anterioare care au stabilit o legătură semnificativă între atenţie şi undele alfa.
„Există foarte mult interes în utilizarea neurofeedback-ului pentru a ajuta persoanele cu diverse tulburări ale creierului şi probleme de comportament”, explică dr. Robert Desimone, director al Institutului McGovern pentru Studierea Creierului. „Este un mod complet noninvaziv de control şi testare a rolului diferitelor tipuri de activitate cerebrală”, mai adaugă acesta.
În cadrul acestui studiu, cercetătorii au aflat că prin controlarea undelor alfa din jumătate din cortexul parietal, regiunea din creier responsabilă pentru atingere, echilibru şi atenţie, subiecţii au putut să fie mai atenţi la obiectele prezentate pe un ecran. Deşi studii anterioare au stabilit o legătură între atenţie şi undele alfa; sensul acesteia rămânea neclar.
Cercetătorii au folosit două grupuri de participanţi, unei jumătăţi fiindu-i suprimate undele alfa în jumătatea dreaptă a cortexului parietal, în timp ce celuilalt grup i-au fost suprimate undele alfa din partea stângă a cortexului în timp ce primeau un feedback constant al activităţii cerebrale.
În cadrul experimentului, participanţii au prezentat o creştere a atenţiei, pe care oamenii de ştiinţă o corelează cu o creştere a capacităţii de învăţare. Cercetătorii nu pot explica încă mecanismul prin care participanţii au putut să îşi controleze undele în timpul acestui experiment. De asemenea, în prezent există o serie de dubii legate de aplicabilitatea practică a acestei tehnici.
Citeşte şi: