Home » Știință » Cercetătorii au descoperit o moleculă care ajută la creşterea tumorilor canceroase

Publicat: 18.10.2019
Această moleculă are capacitatea de a limita capacitatea de acţiune a celulelor T, vitale în lupta împotriva cancerului.

Un studiu recent a identificat o moleculă care permite tumorilor canceroase să distrugă celulele T ale sistemului imunitar, crescând substanţial şansele de supravieţuire ale cancerului şi, implicit, scăzând substanţial şansele de supravieţuire ale persoanelor diagnosticate cu cancer, notează Medicalxpress.

Oamenii de ştiinţă explică faptul că cancerele sunt „programate” să facă tot ce este posibil pentru a-şi asigura continuitatea, adesea acest lucru însemnând apariţia metastazelor şi chiar moartea gazdelor. Unul dintre cele mai importante „instrumente” pe care tumorile le folosesc este reprezentat de către molecula TGF-β1, aceasta având o funcţie dublă. Pe de o parte accelerează creşterea tumorilor din corpul uman, prin dezactivarea funcţiilor celulelor T ale sistemului imunitar; pe de altă parte poate contribui la împiedicarea creşterii acestora.

Dr. Sarah Dimeloe, expertă în imunologie a Universităţii Basel, Elveţia, parte a echipei care a descoperit această moleculă, este de părere că această moleculă ar putea fi folosită în cadrul unor noi terapii împotriva cancerului, păstrând propietăţile de blocare a dezvoltării celulelor canceroase. „Multe tipuri de tumori produc TGF-β în cantităţi mari, iar acest lucru este asociat cu metastaze şi prognostic slab al pacientului „, a indicat Dimeloe, subliniind că „activităţile de promovare a tumorii TGF-β includ dereglarea ciclului celular, formarea matricei extracelulare crescută, angiogeneza şi, cel mai important, inhibarea celulelor T”.

Această nouă moleculă inhibă activitatea celulelor T, dar, după cum explică cercetătorii care au lucrat în cadrul acestui studiu, dezactivează şi alte mecanisme de luptă împotriva tumorilor ale sistemului imunitar.

„Aceste descoperiri despre TGF-β sunt în concordanţă cu abundenţa sa în locurile tumorale şi sugerează că inversarea selectivă a efectelor sale paralizante asupra metabolismului celulelor T ar putea fi o terapie eficientă pentru unele tipuri de cancer”, a declarat dr. Sarah Dimeloe.

Studiul citat a fost publicat în Science Signaling.