Home » Știință » Astronomii au descoperit că gaura neagră Sagittarius A* devine mai activă

Astronomii au descoperit că gaura neagră Sagittarius A* devine mai activă

Publicat: 22.08.2019
Astronomii au înregistrat o creştere a luminozităţii materiei din jurul găurii negre Sagittarius A*.

Astronomi, astrofizicieni şi alţi oameni de ştiinţă ţin sub observaţie Sagittarius A*, gaura neagră din mijlocul galaxiei noastre, de mai bine de două decenii şi observaţiile realizate de-a lungul acestei perioade de timp au condus la concluzia că aceasta este relativ calmă, în comparaţie cu alte găuri negre. Totuşi, aceste observaţii îndelungate sunt puse la îndoială de datele obţinute în ultimele luni, care arată o creştere a luminozităţii materiei din jurul acestei găuri negre, notează Live Science.

Tuan Do, astronom al Universităţii California şi cercetător-şef al studiului în care este tratată situaţia acestei găuri negre, explică faptul că luminozitatea interceptată pe lungimile de undă infraroşii reprezintă un record pentru toate observaţiile realizate de-a lungul timpului.

Here’s a timelapse of images over 2.5 hr from May from @keckobservatory of the supermassive black hole Sgr A*. The black hole is always variable, but this was the brightest we’ve seen in the infrared so far. It was probably even brighter before we started observing that night! pic.twitter.com/MwXioZ7twV

— Tuan Do (@quantumpenguin) 11 august 2019

În studiul lor, astronomii au teoretizat că luminozitatea interceptată de ei în data de 13 mai 2019 reprezenta, de fapt, un punct de referinţă inferior punctului maxim de luminozitate pe care Sagittarius A* l-a atins în acea seară, fiind de aproximativ de două ori mai luminoasă în comparaţie cu recordul anterior.

Una din teoriile de lucru pe care oamenii de ştiinţă le-au avansat în ceea ce priveşte această creşterea a luminozităţii implică apropierea a două obiecte: steaua S0-2 şi obiectul cosmic G2 prin proximitatea găurii negre.

Autorii studiului au precizat că ei speră că mai multe observaţii asupra situaţiei găurii negre îi vor ajuta să explice cauzele acestui fenomen neobişnuit. În acest moment, Sagittarius A* este studiată cu ajutorul telescopului de pe Mauna Kea din Hawaii. De asemenena, telescopapele spaţiale Spitzer şi Chandra sunt folosite ocazional pentru această sarcină.

Studiul citat a fost publicat în The Astrophysical Journal Letters.

Oamenii de ştiinţă au aflat de ce galaxiile pitice au găuri negre masive