Inovaţiile tehnologice ale ultimelor decenii promit un viitor în care maşinile care se conduc singure vor creşte siguranţa traficului rutier, vor avea o eficienţă energetică ridicată şi vor reduce proporţia în care poluăm în prezent.
Un studiu al Universităţii din Michigan, citat de
ScienceAlert, sugerează că toate aceste aşteptări pot să fie în van. Iar motivul este neaşteptat, oamenii de ştiinţă sunt de părere că eficentizarea şi îmbunătăţirea tehnologiei
maşinilor care se conduc singure determină şi o creştere a timpului pe care îl petrecem folosindu-ne de maşini. Astfel, toate resursele pe care le economisim prin eficientizare sunt epuizate prin lărgirea consumului, transformând întreaga situaţie într-un joc de sumă nulă.
Cercetătorii de la Universitatea din Michigan (SUA), conduşi de către Samuel Stopler, subliniază avantajele pe care inovaţiile tehnologice le au asupra mediului dar, prin analiza datelor legate de tiparele de călătorie şi prin folosirea teoriei economice, au concluzionat că atunci când indivizii plătesc mai puţin pentru transport, ei vor ajunge în situaţia în care vor „investi” ce au economisit pentru a călători mai mult. „Astfel, este necesară impunerea unor ţinte mai înalte de eficienţă energetică”, a declarat Ming Xu, coautor al cercetării, despre maşinile care se conduc singure.
Oamenii de ştiinţă sunt de părere că, în medie, gospodăriile o să petreacă între 2 şi 47% mai mult timp în maşini. Iar un statut economic mai bun se traduce prin creşterea timpului petrecut în maşină.
Oamenii de ştiinţă avertizează că inovaţiile în ceea ce priveşte creşterea siguranţei, eficienţei energetice şi tehnologiei care stă la baza maşinilor care se conduc singure pot avea un efect advers: o creştere netă a consumului de resurse, corelată cu potenţialul de poluare. „Creşterea consumului de energie devine o posibilitate clară în cazul în care nu vom dezvolta eficienţa energetică şi nu vom avea în vigoare politici mai bune”, a afirmat Morteza Taiebat, autorul principal al studiului.
Studiul a fost publicat în Applied Energy.
Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole: