Home » Știință » Astronomii au detectat un corp cosmic rar care prezintă o anomalie care a intrigat comunitatea ştiinţifică

Publicat: 30.07.2018
Astronomii au descoperit un obiect cvasi-stelar (QSO - quasi-stellar object) denumit W2M J104222.11+164115.3, care este înroşit de praf şi care prezintă o anomalie semnificativă de flux.

Descoperirea a fost publicată recent în arXiv.

Quasarii sunt nuclee galactice active cu luminozitate ridicată, care emit radiaţie electromagnetică observată în unde radio, infraroşii, vizibile, ultraviolete şi de raze X. Sunt printre cele mai luminoase şi îndepărtate obiecte în universul cunoscut şi servesc ca unelte fundamentale pentru numeroase studii în astrofizică şi în cosmologie, scrie Phys.

Unii quasari sunt ascunşi de praf atunci când fac tranziţia de la o fază în care sunt înconjuraţi de praf la o fază de QSO vizibilă, care le înroşeşte lumina. Descoperirea quasarilor în timpul unei astfel de tranziţii poate ajuta astronomii la înţelegerea mai bună a proceselor din evoluţia galaxiilor şi a formării stelelor.

Un grup de astronomi condus de Eilat Glikman de la Middlebury College din Vermont a condus o explorare a quasarilor roşii prin analizarea datelor disponibile de la WISE şi 2MASS (W2M). Astfel, au reuşit să identifice 40 de QSO-uri roşii.

Printre noile descoperiri s-a găsit şi deja menţionatul W2M J104222.11+164115.3 (pe scurt W2M J1042+1641). Acesta a atras atenţia astronomilor pentru că era mai luminos decât orice alt quasar şi avea proprietăţi extreme care sugerau existenţa efectului de lentilă gravitaţională (atunci când efectul gravitaţional al corpurilor mari influenţează traiectoria luminii şi distorsionează înfăţişarea reală a obiectelor într-o manieră similară cu cazul obiectelor care se văd altfel când sunt scufundate în apă).

De asemenea, astronomii au mai adunat informaţii detaliate cu privire la quasar de la mai multe instrumente, precum telescopul spaţial Hubble al NASA.

Cercetătorii au aflat că obiectul prezintă deviaţii în spectrul său, dar şi proprietăţi morfologice sugestive pentru faza de tranziţie. Mai mult, quasarul este un caz important de anomalie de flux, făcându-l important pentru studierea quasarilor mai puţin luminoşi.

Spectaculos: Cel mai puternic quasar observat elimină o cantitate enormă de gaz

Descoperire uriaşă: cea mai mare structură din Univers schimbă legile cosmologiei!

Cercetătorii au găsit ultima materie normală din Univers care lipsea