Home » Stiinta » O companie doreşte să furnizeze ADN-ul cu ajutorul unui fax ”biologic”. ”Este ca teleportarea biologică”

Autor: Alexandru Voiculescu 07.17.2018
”Digital to Biological Converter” sau DBC este un dispozitiv creat de compania Synthettic Genomic Inc. şi acţionează precum un fax care foloseşte codul genetic digital pentru a sintetiza chimic ADN-ul - practic printează la cerere materialul biologic.

„Este ca teleportarea biologică”, a precizat Dan Gibson, vice-preşedinte al departamentului de tehnologie ADN dezvoltată de Synthetic Genomics Inc.

„Toate funcţiile şi caracteristicile ale tuturor organismelor sunt scrise în codul ADN-ului. Aşadar, dacă poţi citi şi scrie acel cod ADN, atunci în teorie poate fi reprodus oriunde în lume”, a adăugat acesta.

În circa 24 de ore, dispozitivul converteşte codul ADN digitizat în material biologic sintetic, precum proteine şi virusuri, cu o acurateţe de aproximativ 75%. Face acest lucru prin producerea chimică a bucăţilor mici de cod ADN, numite oligonucleotide şi le asamblează cu ajutorul unui proces complicat numit Gibson assembly, potrivit Wall Street Journal.

DBC nu este încă disponibil pentru comercializare, în parte pentru că dispozitivul este de dimensiunea unui pian, iar rata de acurateţe este satisfăcătoare numai pentru un prototip. „O singură schimbare într-un lanţ de ADN, intenţionată sau nu, poate însemna diferenţa dintre viaţă şi moarte pentru o celulă sau eficienţa sau lipsa de eficienţă a unui tratament”, a mai spus Dan Gibson.

Totuşi, viitorul sună bine pentru o astfel de tehnologie, cel puţin aşa susţin cei de la Synthetic Genomics, companie care este condusă de pionierul în genetică J. Craig Venter, care deja are dovezi ale potenţialului tehnologiei. În 2013, înainte ca DBC să fie operaţional, savanţii de la acest laborator au lucrat cu oficialii chinezi pentru a crea un vaccin împotriva gripei aviare. Deşi compania nu a folosit prototipul, Gibson susţine că ştiinţa care stă la baza acestuia este aceeaşi iar demersul din 2013, care a ajutat la producerea mostrelor de ADN pentru a face un vaccin în doar 12 ore care poate salva „sute de vieţi”.

Savanţii de la Synthetic Genomics estimează că DBC va fi disponibil pentru comunitatea ştiinţifică în 3-5 ani. Până atunci, compania vinde un dispozitiv modificat, numit BioXp System, care printează material genetic folosind reactivi preîncărcaţi pentru suma de 65.000 $ – 80.000 $. În prezent, BioXp este folosit doar pentru cercetare de către companiile farmaceutice şi de biotehnologie, de universităţi şi de institute guvernamentale.

Între timp, Gibson şi echipa sa lucrează la reducerea dimensiunilor dispozitivului şi la creşterea acurateţii. Noul proiect presupune un prototip DBC care ocupă circa o treime din spaţiul celui precedent şi are o rată de acurateţe „cu mult peste 95%”.

În ADN-ul oamenilor există virusuri vechi de 100 de milioane de ani. Unele au origini ”extraterestre”