Home » Știință » Premieră în construirea computerelor ce imită creierul uman

Premieră în construirea computerelor ce imită creierul uman

Publicat: 16.07.2018
Un computer construit pentru imitarea reţelelor neuronale ale creierului produce rezultate similare cu cele ale celor mai bune simulatoare utilizate în cercetarea semnalelor neuronale. Computerul denumit SpiNNaker a fost testat pentru acurateţe, viteză şi eficienţa energetică.

„SpiNNaker poate realiza modele biologice detaliate ale cortexului şi oferă rezultate similare cu cele ale celor mai puternice programe rulate de supercomputere”, a declarat dr. Sacha van Albada, principalul autor al studiului, din cadrul Jülich Research Centre, Germania. „Abilitatea de a realiza reţele neuronale complexe, rapid şi cu un consum scăzut ne poate ajuta să uşurăm studiul afecţiunilor creierului”, a adăugat el.

Science Daily susţine că în creierul uman există peste 100 de miliarde de interconexiuni celulare. Deşi cercetătorii cunosc modul în care neuronii şi componentele acestora se comportă sau comunică, încă nu cunosc modul în care activităţile neuronale se transformă în comportamente. Programele supercomputerelor au ajutat la simularea schimbului de semnale între neuroni, însă chiar şi cele mai bune supercomputere nu pot simula decât 1% din activitatea cerebrală umană.

„Computerele neuromofice ne ajută să analizăm cât de aproape putem ajunge de eficienţa energetică a creierului prin interemdiul electronicelor”, a declarat Markus Diesmann, coautor al studiului.

Dezvoltat în ultimii 15 ani şi având la bază structurile şi funcţiile creierului uman, SpiNNaker este un computer compus dintr-o jumătate de milion de elemente simple de computare ce sunt controlate de propriul software. Specialiştii au comparat acurateţea, viteza şi eficienţa energetică  a lui SpiNNaker cu cea a lui NEST, un supercomputer special utilizat în prezent pentru cercetările neuronale.

„Cele două simulări au prezentat rezultate similare. Este prima dată când o simulare atât de detaliată a cortexului a fost realizată de SpiNNaker sau altă platformă neuromorfică”, a declarat Steve Furber, coautor din cadrul Universităţii din Manchester.