Home » Stiinta » Pentru prima dată, astronomii au putut observa un eveniment rar în Univers

Pentru prima dată, astronomii au putut observa un eveniment rar în Univers

Autor: Alexandru Voiculescu 07.07.2018
Pentru prima dată, astronomii au putut observa un eveniment rar în Univers
O echipă de cercetători de la Universitatea Warwick a trebuit să aştepte 100 de zile pentru a vedea „contopirea” a două stele neutronice, eveniment care a avut loc în spatele Soarelui nostru.

Astronomii au fost recompensaţi pentru răbdarea arătată cu prima observaţie directă/vizuală a unui jet de material care ieşea din noua stea la 110 zile de la prima observare a coliziunii. Observaţiile acestora confirmă o predicţie cheie cu privire la consecinţele în urma unui astfel de eveniment, scrie Phys.

Coliziunea celor două stele neutronice din sistemul binar numit GW170817 a avut loc la 130 de milioane de ani lumină într-o galaxie numită NGC 4993. Evenimentul fost detectat în august 2017 de Adv-LIGO (Advanced Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) şi de Gamma Ray Burst (GRB), devenind prima fuziune a două stele neutronice care a fost observată şi confirmată în astronomie.

După câteva săptămâni, noua stea a trecut în spatele Soarelui şi a fost imposibil de observat timp de 100 de zile când a ieşit din nou din lumina solară. Apoi, echipa de la Warwick a folosit telescopul spaţial Hubble pentru a vedea că steaua încă generează impulsuri de lumină într-o direcţie convergentă cu Pământul.

Studiul a fost publicat pe 2 iulie în noul număr al revistei Nature Astronomy.

„Înainte, am observat lumină vizibilă alimentată de descompunerea elementelor grele şi radioactive, iar acum vedem un jet de material ejectat în direcţia noastră cu o viteză apropiată de cea a luminii. Este ceva diferit faţă de ce au sugerat unii cercetători – că materialul nu ar veni într-un jet, ci în toate direcţiile”, a precizat Joe Lyman, autorul principal al studiului.

„Dacă ne uităm drept în lumină, am vedea o explozie puternică de radiaţii gamma. Acest lucru înseamnă că este posibil ca fiecare astfel de eveniment ar crea o explozie de radiaţii gamma, dar vedem o fracţie foarte mică întrucât jetul nu se aliniază cu planeta noastră atât de des. Undele gravitaţionale reprezintă un nou mod de a descoperi un astfel de eveniment care poate fi mai comun decât ne gândim”, a precizat Andrew Levan, autor al studiului.

Stelele neutronice – fabrici de „paste făinoase” nucleare