Secretul din spatele sunetului produs de viorile vechi de 300 de ani
Prin intermediul unei forme de analiză acustică, utilizată în mod normal pentru analiza vorbirii, cercetătorii au studiat atent sunetele create de o vioară Amati şi de una Stradivarius. Conform Mail Online, aceştia au descoperit că notele muzicale erau uşor diferite, dar ambele erau produse pentru a recrea vocea umană.
În timp ce instrumentul mai vechi Amati emite note mai grave, imitând vocea unui cântăreţ, vioara Stradivarius sună mai mult ca vocea unei femei. Dr. Hwan-Ching Tai, din cadrul Universităţii Naţionale din Taiwan, a evaluat frecvenţele celor 15 instrumente antice. ”Toate instrumentele muzicale încearcă să imite vocea umană într-un anumit mod,” a declarat Tai.
”Primele viori nu au fost create pentru a fi utilizate singure, ci pentru a acompania anumite melodii. Aşadar nu este o surpriză faptul că primele viori erau proiectate să imite vocea umană,” a adăugat el. Iniţial, cercetătorii au înregistrat sunetul viorilor ce se află în Muzeul Chimei din Taiwan. Unul dintre instrumente a fost realizat în 1570 de către Andrea Amati, ce este considerat părintele viorii moderne cu patru corzi. Celelalte instrumente au fost realizate de Antonio Stradivari, cel ce a îmbunătăţit modelul lui Amati.
Apoi cercetătorii au înregistrat vocile a 8 bărbaţi şi 8 femei ce aveau vârste între 16 şi 30 de ani. Specialiştii au descoperit că primele viori imitau vocea masculină, în timp ce cele mai noi o imitau pe cea feminină. ”Vioara lui Andrea Amati poate reproduce patru registre vocale,” a declarat Tai. În contrast, vioara Stradivarius producea sunete cu o frecvenţă mai înaltă ce semănau cu vocea feminină.
Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole: