Home » Știință » Cum organismele cu temperatură mai mare luptă mai bine împotriva infecţiilor şi a tumorilor

Publicat: 31.05.2018
Conform oamenilor de ştiinţă de la Universitatea Warwick şi Universitatea Manchester, cu cât temperatura corpului este mai ridicată, cu atât organismul accelerează un sistem cheie de apărare împotriva tumorilor, a rănilor sau a infecţiilor.

Noua descoperire conform căreia creşterea temperaturii (precum febra) accelerează „ceasul” celular care controlează răspunsul la infecţii poate duce la metode mai eficiente de tratamente care ţintesc o proteină esenţială implicată în proces, scrie Science Daily.

Biologii au găsit că „semnalele” de inflamaţie activează proteina NF-κB (Nuclear Factor kappa B) care declanşează „ticăitul ceasului”, în care proteinele se mişcă în şi din nucleii celulari, pentru a prorni şi opri genele.

Procesul le permite celulelor să răspundă la apariţia tumorilor, a rănilor şi a infecţiilor. Atunci când NF-kB este necontrolat, este asociat cu bolile inflamatorii.

La temperaturi de 34 de grade Celsius, ceasul NF-kB încetineşte, iar la temperaturi mai mari de 37 de grade acesta accelerează.

Matematicienii de la Universitatea Warwick au calculat modul în care creşterile de temperatură duc la accelerarea ciclului. Aceştia au prezis că o proteină numită A20 – care este esenţială pentru evitarea bolii inflamatorii, poate fi implicată critic în proces. Savanţii au eliminat apoi proteina din celule şi au găsit că NF-kB şi-a pierdut sensibilitatea la creşterile de temperatură.

„Temperatura mai scăzută din timpul somnului poate oferi o explicaţie fascinantă cu privire la programul de lucru pe timp de noapte, la schimbări de fus orar şi la tulburări ale somnului care cauzează boli inflamatorii”, a precizat David Rand, cercetătorul care a condus studiul.

„Ştiam de ceva timp că epidemiile de gripă tind să fie mai severe iarna, atunci când temperaturile sunt mai scăzute. De asemenea, şoarecii care trăiesc la temperaturi mai înalte suferă mai puţin din cauza inflamării şi a cancerului. Aceste schimbări pot fi explicate prin răspunsuri imunitare afectate la diferite temperaturi”, a precizat profesorul Mike White de la Universitatea Manchester şi unul dintre membrii echipei de cercetare.

Persoanele care suferă de gripă sunt expuse şi riscurilor cardiace, conform unui nou studiu