Home » Stiinta » NASA proiectează un avion ce va sparge bariera sunetului fără să provoace un boom sonic

Autor: Oana Bujor 04.12.2018
Un avion supersonic ce are capacitatea de a sparge bariera sunetului fără a emite un boom sonic ar putea fi pus în funcţiune din 2022. Iar la 10 ani de la lansarea aeronavei orice persoană ar putea călători la bordul unui astfel de avion.

NASA, împreună cu Lockheed Martin Aeronautics Co., cooperează pentru a construi un avion experimental denumit Low-Boom Flight Demonstration (LBFD), care va putea reduce boom-ul sonic în timpul zborurilor la viteze uriaşe.

Agenţia a oferit companiei Lockheed Martin 247,5 milioane de dolari pentru construirea unei versiuni funcţionale a aeronavei până în vara anului 2021, iar testele ar putea începe în următorii ani pentru a determina dacă modelul va putea fi adaptat şi pentru zboruri comerciale, informează Live Science.

Aeronava va avea lungimea unui teren de baschet (aproximativ 28,65 de metri), iar în interior va exista loc doar pentru pilot. În timp ce va zbura la o altitudine de 16.800 de metri, oamenii de la sol nu vor putea auzi momentul în care avionul va sparge bariera sunetului.

NASA lucrează la proiectarea aeronavei de câţiva ani şi studiază boom-ul sonic încă din 1940. Scopul final este ca modul în care este proiectată aeronava să diminueze boom-ul sonic.

Acest sunet puternic apare atunci când aerul reacţionează la zborul unui avion precum o barcă de viteză interacţionează cu apa. Avionul împinge moleculele de aer în părţi, compresându-le într-o undă. Atunci când o aeronavă călătoreşte cu o viteză supersonică, undele se împrăştie în toate direcţiile, astfel fiind provocată o undă de şoc ce provoacă un boom puternic. Însă, design-ul LBFD-ului ar putea preveni transformarea undei într-un sunet puternic, spun membrii NASA.