Cel mai important competitor al companiei SpaceX şi-ar putea diminua costurile de lansarea a rachetelor cu 70%
This browser does not support the video element.
Două dinte cele trei propulsoare ale rachetei au aterizat cu succes înapoi pe pământ în timp ce al treilea s-a prăbuşit în ocean. Lansarea a dovedit faptul că racheta poate duce în spaţiu de două ori mai multă încărcătură cu un cost cu 25% mai mic faţă de cel mai apropiat competitor al său.
Conform Business Insider, principalul rival al SpaceX este United Lauch Alliance, o companie formată de Boeing şi Lockheed Martin în 2005. Cea mai mare rachetă a ULA este Delta IV Heavy, însă este mult mai scumpă decât cea construită de SpaceX, în mare parte deoarece nu este reutilizabilă. Racheta Delta IV Heavy costă 350 de dolari pentru fiecare lansare, conform CEO-ul companiei Tory Bruno, în timp ce pentru fiecare lansare a rachetei Falcon Heavy costă 90 de milioane de dolari.
Însă ULA plănuieşte să construiască propriile rachete reutilizabile ce vor fi denumite Vulcan care vor concura cu SpaceX şi Blue Origin. ”Primul zbor al rachetei Vulcan va avea loc în 2020,” a declarat Bruno. ”De asemenea, costul va fi sub 100 de milioane de doiari,” a adăugat el. În comparaţie cu Delta IV Heavy, costurile vor fi reduse cu 70%.
Atunci când vor fi gata, rachetele Vulcan vor putea transporta 40 de tone în orbita joasă a Pământului. Însă Falcon Heavy poate transporta aproximativ 70 de tone. Conform lui Bruno Vulcan, va avea un sistem cu totul diferit ce va reprezenta o competiţie. Principala diferenţă este că Vulcan va utiliza oxigen şi hidrogen criogenic pentru alimentarea treptei superioare a rachetei. În comparaţie, Falcon Heavy utilizează kerosen ce poate îngheţa după câteva ore atunci când racheta ajunge în spaţiu. De asemenea, ULA va diminua costurile cu ajutorul primei trepte detaşabile a motoarelor denumită SMART. ”Vom putea recupera aproximativ două treimi din costuri,” a declarat Bruno.
După ce SMART se va detaşa de rachetă de la baza acesteia se va declanşa un scut ce va ajuta propulsoarele să se orienteze în timpul căderii. După ce va ajunge în atmosferă va fi declanşată paraşuta ce va fi prinsă de către un elicopter.
În acelaşi timp, SpaceX lucrează la crearea unei rachete interplanetare cu o înălţime de 106 metri pe care a denumit-o BFR (Big Falcon Rocket), iar Jeff Bezos încearcă să dezvolte în cadrul companiei Blue Origin propria rachetă reutilizabilă, New Glenn.
Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole: