Câştigătorii competiţiei naţionale de rovere Exo-RO, ediţia 2017

01 12. 2017, 10:00
Competiţia a fost organizată de Agenţia Spaţială Română (ROSA) şi Biroul European de Resurse pentru Educaţie Spaţială – România (ESERO România), alături de Consiliul Judeţean Bacău în calitate de partener al evenimentului şi cu sprijinul Salinei Târgu Ocna şi al Primăriei Târgu Ocna.

În prima zi, a avut loc inspecţia tehnică a roverelor, pe durata căreia juriul i-a ţinut pe concurenţi în tensiune, punând accent pe misiunea ştiinţifică a roverelor şi pe ingeniozitatea proiectelor. Tot în această zi echipele au vizitat salina.

În ziua următoare, a avut loc proba practică la care au participat toate cele nouă echipe. Acestea au fost însoţite şi de mascota Agenţiei Spaţiale Europene, Paxi. În cadrul probei de traseu, fiecare echipă a avut la dispoziţie 15 minute pentru a parcurge traseul cu obstacole lung de 18 metri şi a-şi realiza misiunea secundară aleasă. Roverele au fost ghidate de la distanţă cu ajutorul camerelor video montate la bord, echipele neavând contact vizual cu roverul. Două echipe nu au terminat traseul, dar au putut strânge câteva date atmosferice pentru a realiza o parte din misiunea lor secundară.
 
Prezentările finale ale datelor culese şi ceremonia de decernare a premiilor a avut loc duminică, 26 noiembrie 2017.
Credit foto: ROSA/vimp
 
Locul I a fost ocupat de echipa Inspiration “Carmen Sylva” — ICS, Liceul Teoretic “Carmen Sylva”, Eforie Sud, jud. Constanţa. Misiunea secundară a roverului echipei a fost monitorizarea mediului şi realizarea unei hărţi 3D a sitului, folosind informaţii de la senzorul laser controlat de două mecanisme servo. Laserul a fost utilizat şi în procesul de ghidare/control al roverului. Rover-ul a fost construit folosind elemente mecanice de la un kit Tetrix. Acesta a avut sisteme de suspensie avansate şi a fost propulsat de patru motoare.
Credit foto: ROSA/vimp
 
Locul II a fost ocupat de echipa Highlander, Colegiul Naţional de Informatică ‘Tudor Vianu’, Bucureşti. Misiunea secundară a echipei a constat în verificarea condiţiilor naturale prin măsurarea temperaturii, presiunii atmosferice, nivelului de radiaţie, gaze şi lumină. Prin acestea, echipa a încercat să determine calitatea factorilor de viaţă din acel loc. De asemenea, roverul a urmărit să colecteze printr-un aspirator mostre formate din praf şi pietre mici. Roverul a avut şi un senzor de miuoni. Prin toate aceste determinări echipa a urmărit să stabilească posibilitatea unui anumit loc de a susţine viaţa, cât şi posibilitatea şi avantajele exploatării miniere a acelui loc.
Credit foto: ROSA/vimp
 
Locul III a fost ocupat de echipa Help-R, Colegiul Naţional ‘Mircea cel Bătrân’ Constanţa, jud. Constanţa. Această echipă a construit un robot care să găsească persoane blocate într-o salina (Help) şi să cerceteze (R-research). Robotul a fost controlat de la distanţă şi a transmis video şi audio. Scopul acestuia a fost să exploreze spaţiile greu accesibile oamenilor, să colecteze mostre de sol şi să măsoare parametrii fizico-chimici ai mediului cercetat pentru a stabili dacă este propice vieţii (pH-ul apei, diferenţa de altitudine, prezenţa gazelor toxice/ a oxigenului, prezenţa radiaţiilor, a vibraţiilor). De asemenea, roverul a fost conceput pentru a căuta fiinţe aflate în dificultate, a oferi un minim prim-ajutor (trusă medicală) şi a transmite toate datele către staţia de comandă, pentru a fi analizate.
Credit foto: ROSA/vimp
 
Juriul a fost format din Gabriel Anastasiu (Câmpulung Moldovenesc), Consul al Spaţiului (judeţul Suceava), colaborator ESERO România şi reprezentant al mediului profesoral preuniversitar, Doina Capşa, profesoară de fizică şi organizator local de la Colegiul Grigore Antipa (Bacău), Alexandru Iovanovici (Timişoara), din partea mediului academic, Ana Naghi, Consilier Ministerul Educaţiei, şi Cristina Stancu (Bucureşti), din partea ESERO România. Evaluarea echipelor a fost făcută după următoarele criterii: valoarea educaţională (20%), realizările tehnice (40%), lucrul în echipă şi prezentarea proiectului (10%) şi proba practică (traseul) (30%).
Credit foto: ROSA/vimp
 
Aflat la a doua ediţie, concursul Exo-RO este o acţiune organizată în contextul colaborării dintre Ministerul Educaţiei Naţionale şi Agenţia Spaţială Română (ROSA) în vederea utilizării conceptului de „spaţiu cosmic” drept un context creativ pentru predarea şi învăţarea disciplinelor cuprinse în sfera STEM în instituţiile de învăţământ preuniversitar din România.
Credit foto: ROSA/vimp