Home » Stiinta » Cum ar putea un gândac să revoluţioneze industria aeronautică

Cum ar putea un gândac să revoluţioneze industria aeronautică

01.28.2016
Cum ar putea un gândac să revoluţioneze industria aeronautică
Un gândac din deşertul Namib a ajutat oamenii de ştiinţă să descopere o soluţie la una dintre problemele care afectează avioanele.

O echipă de specialişti de la Virginia Polytechnic Institute a descoperit o metodă prin care se poate preveni formarea gheţii pe avioane.

„Am remarcat ironia: o insectă a cărui casă se află într-un loc arid ne-a oferit inspiraţia pentru a face o descoperire legată de îngheţ”, a explicat Jonathan Boreyko, unul dintre cercetători.

Gândacul de deşert poate colecta apa din atmosferă prin intermediul unei proprietăţi unice a cochiliei sale netede, care e dotată cu nişte proeminenţe. Acest lucru permite formarea picăturilor de apă şi dirijarea lor către gura animalului.

Oamenii de ştiinţă au studiat modelele regăsite pe cochilia insectei şi le-au reprodus pe o plăcuţă de silicon. Suprafaţă materialului respinge apa, astfel că nu e absorbită, iar picăturile de lichid sunt separate unele de altele şi se deplasează aproape continuu, ceea ce încetineşte sau previne fenomenul de îngheţare.

Metoda s-ar putea aplica în industria aeronautică, unde sume uriaşe sunt cheltuite anual pentru ca avioanele să rămână uscate.

Dirijarea controlată a apei ar fi o alternativă mai ieftină şi mai eficientă la tehnologiile folosite în prezent, arată oamenii de ştiinţă care au dezvoltat proiectul.

Sursa: csmonitor.com