Home » Știință » Au fost creaţi neuronii artificiali capabili să reproducă abilităţi cognitive umane

Publicat: 17.11.2015
Spre deosebire de computerele moderne, funcţionabile doar pe baza unui software, oamenii nu se nasc cu un limbaj prestabilit.

Pentru a descifra procesul prin care putem învăţa o anumită limbă, o echipă de cercetători italieni şi britanici au creat o reţea de neuroni artificiali, în scopul de a reproduce comportamentul cognitiv uman. Sistemul este format din aproximativ 2 milioane de elemente interconectate, mult mai puţine decât cele aproximativ 100 de miliarde de celule ale reţelei neuronale umane.

Proiectul a fost denumit ANNABELL (Artificial Neural Network with Adaptive Behaviour Exploited for Language Learning) şi constă într-un sistem neuronal artificial, care poate dezvolta abilităţi de comunicare, prin angrenarea în conversaţii cu un interlocutor uman.

Reţeaua de neuroni este capabilă să asimileze elemente lingvistice necesare învăţării limbajului articulat dezvoltat de-a lungul timpului de om, să coordoneze realizarea unor anumite activităţi şi să stocheze o cantitate însemnată de informaţii, asemenea creierului nostru. Mai mult decât atât, specialiştii cred că ANNABELL va ajuta la înţelegerea modului în care oamenii pot învăţa o anumită limbă şi îşi pot dezvolta, pe parcursul vieţii, abilităţile de a comunica în alte limbi.

Sistemul a fost conceput pentru a recrea proprietăţile creierului nostru de a asimila informaţii din mediul înconjurător, iar primele teste au arătat că ANNABELL este capabil de acest lucru. În acest sens, reţeaua neuronală artificială a fost supusă unui chestionar constând în aproximativ 1500 de întrebări, mecanismul reuşind să răspundă la circa 500 dintre acestea.

Pentru început, cercetătorii au introdus sistemului ANNABELL elemente ale limbii engleze, asimilate, în mod normal, de copii, până la vârsta de 4 ani. Pe parcursul testelor, mecanismul neuronal artificial a interacţionat cu un subiect uman, fiind capabil, în acest fel, să înveţe cuvinte şi să le transmită, apoi, sub forma unor răspunsuri.

Chiar dacă specialiştii au reuşit să conceapă un sistem artificial capabil să comunice asemenea unui copil de 4 ani, ei promit că nu se vor opri aici. Oamenii de ştinţă plănuiesc să încorporeze mecanismul ANNABELL în structura unui robot, pentru a înţelege mai bine modul în care oamenii vor interacţiona cu entităţile artificiale.