Cercetătorii de la Universitatea din Chicago au vrut să măsoare în ce fel influenţează religia comportamentele sociale. Astfel, ei au analizat comportamentul social al 1.170 de copii, cu vârste cuprinse între 5 şi 12 ani, din Canada, China, Iordania, Turcia, Statele Unite şi Africa de Sud.
Dintre copiii intervievaţi, 43% erau musulmani, 24% erau creştini, iar restul de 27,6% erau non-religioşi. Au fost analizaţi şi copii evrei, budişti sau hinduşi, însă numărul lor a fost mult prea mic pentru a fi validat.
Studiul s-a axat pe vizualizarea unor videoclipuri în care erau prezentaţi copii care se îmbrâncesc sau lovesc. Subiecţii au fost rugaţi apoi să noteze nivelul de „răutate” şi pedepsele meritate de cei vinovaţi, pe o scară gradată. Totodată, le-au fost aduse nişte abţibilde, însă acestea nu erau suficiente pentru toţi. În momentul în care au fost puşi să îşi aleagă din ele, cercetătorii au vrut să vadă dacă vor exista copii care le vor împărţi cu alţii care nu au apucat să ia.
Concluzia a fost una surprinzătoare: deşi altruismul este o calitate care li se insuflă copiilor în cursul educaţiei religioase, nu este una pe care ei o şi dobândesc. Copiii religioşi au propus pedepse mult mai dure pentru copiii pe care i-au văzut în videoclipuri, decât au propus copiii atei, care s-au dovedit a fi şi cei mai altruişti.
Concluziile trase de cercetătorii de la Universitatea din Chicago în urma efectuării acestui studiu ar fi că educaţia religioasă îi face pe copii severi, empatia fiind totuşi o calitate umană specifică, dar inegal împărţită.
Totodată, părinţii religioşi îşi consideră copiii mai empatici şi mai sensibili la nevoile celor din jur.
Studiul a fost publicat săptămâna trecută în revista Current Biology.