Home » Stiinta » Un medicament pentru gonoree, retras de pe piaţă, a fost modificat pentru a trata bacterii rezistente la antibiotice. Ar putea salva peste 1,3 milioane de vieţi pe an

Autor: Corina VÂRLAN 05.27.2015
Multe bacterii care până acum puteau fi tratate cu uşurinţă au ajuns să dezvolte rezistenţă la medicamente din cauza consumului extins de antibiotice înregistrat în ultimii ani. Găsirea unor noi metode prin ca pot fi tratate afecţiunile produse de ele s-a dovedit a fi o adevărată provocare în domeniul sănătăţii publice.

Noi descoperiri sugerează însă că un antibiotic cunoscut de mult, care nu era extrem de eficient şi fusese dezvoltat iniţial pentru tratarea gonoreei ar putea fi modificat pentru a lupta la nivel global cu această problemă.

Cercetătorii americani au fost cei care au identificat posibilitatea modificării uşoare a spectinomicinei pentru a o face eficientă în tratarea a şase bacterii diferite rezistente la antibiotice care crează o serie de boli respiratorii şi cu trasmitere sexuală.

Spectinomicina funcţiona prin întreruperea procesului de producere a proteinelor la nivelul celulelor, lucru care ar fi trebuit să oprească răspândirea bacteriei. Problema era că, deşi medicamentul era sigur pentru consum uman, acesta nu era foarte eficient, motiv pentru care a fost retras de pe piaţă.

Recent, cercetătorii de la un spital din Memphis au început să facă tot felul de teste folosind acest antibiotic în încercarea de a-i creşte eficienţa. Ei s-au axat în principal pe modul în care medicamentul se leagă de partea celulei care este responsabilă de sinteza proteinelor, cunoascută ca ribozom.

Ei au descoperit că înlocuind o moleculă de benzil în antibiotic acest proces se face cu mai multă uşurinţă şi medicamentul este capabil să lupte mai eficient împotriva unor infecţii bacteriene.

„Studiul demonstrează felul în care antibioticele clasice derivate din produse naturale pot fi regândite pentru a crea compuşi semisintetici care pot depăşi rezistenţa la medicamente a bacteriilor”, explică unul dintre membrii echipei care a lucrat la acest proiect.

Cercetătorii au ajuns astfel să dezvolte şase compuşi care formează o nouă clasă de antibiotice numită aminometil spectinomicine. În testele realizate s-a demonstrat că acestea pot trata o tulpină extrem de rezistentă de Streptococcus pneumoniae, infecţii ale tractului respirator, inclusiv pneumonia şi gripa, gonoreea şi Chlamydia.

„Sperăm să obţinem în continuare medicamente mult mai eficiente împotriva tuberculezei care să ofere un remediu mai rapid cu mai puţine efecte secundare”, a mai explicat cercetătorul. Tuberculoza rămâne în continuare o problemă la nivel global, ucigând în fiecare an circa 1,3 milioane de persoane.

Vremea în următoarele săptămâni. Temperaturile în august vor fi mai ridicate decât normalul perioadei