In 1998, presa franceza ii numeste pe jucatorii romani "tigani" si acestia decid sa-si vopseasca toti parul blond. Iar in 2002, una dintre gazde- Coreea de Sud elimina, in optimi, Italia (batuta in 1966 de Coreea de Nord), cu largul concurs al penibilului arbitru Byron Moreno din Ecuador, iar unii oameni politici peninsulari, inclusiv ministri, il numesc pe fluieras "cel mai mare idiot din lume", sugerand chiar sanctiuni economice pentru tara lui. Italienii vor fi, insa, razbunati de turci, care le vor sufla coreenilor locul trei, intr-un meci in care Hakan Sukur va inscrie dupa numai 10,8 secunde de joc, o premiera in istoria turneelor finale.
Fotbalul nu se mai desfasoara, de multa vreme, doar pe gazon. Nu este vorba, aici, de feluritele sale declinari comerciale, care l-au transformat intr-un element de divertisment global (cu tot arsenalul publicitar de rigoare), ci, in primul rand, de metamorfozele sale in spatiul virtual.
Practic, in era internetului si a computerelor ultraperformante, se joaca mult mai mult pe ecranele LCD decat pe arenele cu iarba. In 1982, pe cand asa-zisul calculator era, in fapt, o cutie pe care rulau softuri primitive, aparea primul joc de fotbal virtual, intitulat- cum altfel?- chiar Football. Evident, nu programatorii americani il creasera (ei l-ar fi denumit, probabil, Soccer, ca sa se delimiteze de sportul din NFL) si nici macar cei japonezi.
La fel ca fotbalul modern jucat pe stadion, cel practicat pe Pentium 1 a fost inventat tot de englezi, mai precis de catre Keith A. Goodyear. Timp de aproape un deceniu, in Marea Britanie s-a experimentat serios in acest domeniu, in 1990 aparand Football Manager World Cup Edition, cu aplicatie directa la fenomenul analizat de noi inclusiv din aceasta perspectiva. Mai apoi, intuind potentialul economic al brandului, compania Electronic Arts a cumparat dreptul de a franciza jocurile nou create cu marca FIFA si a lansat o veritabila avalansa pe piata, de la FIFA 96, la, cel mai recent, FIFA Soccer 06.
Distanta este uriasa fata de primele astfel de jocuri: acum ai ambianta ca si reala de arena sportiva (cu cantecele sau huiduielile tribunei, cum ai fluierul arbitrului si zgomotul de tibie rupta) dar, mai ales, un control exceptional al balonului, putand executa driblinguri, deposedari, pase cu calcaiul sau fente à la Ronaldinho. Mai mult, poti controla tactic nu doar jucatorul cu mingea, ci si pe cei fara balon, indicandu-le unde sa se demarce. Exista si un campionat mondial (World Cyber Games), un roman -Marius Badita- ajungand anul trecut, la Singapore, pana in optimi de finala, adica exact performanta realizata de echipa reprezentativa a Romaniei la Mondialul italian din 1990.
Se folosesc jucatori care imprumuta coordonatele vedetelor momentului din fotbalul adevarat, lucru evidentiat si pe copertile jocurilor, populate, in ultimii ani, de staruri incontestabile, precum Roberto Carlos, Giggs, Davids, Sevcenko, Vieira, Thiery Henry, Christiano Ronaldo sau, in cazul FIFA 2006, Wayne Rooney si numarul 1 mondial, Ronaldinho. Iar antrenorul de la FIFA Manager 2006, joc de strategie in care poti cumpara/vinde fotbalisti, poti negocia contracte cu impresarii, poti planifica meciuri si sisteme de joc ori cantonamente, seamana izbitor, din semiprofil, cu nimeni altul decat Jose Mourinho.