Blowing in the wind – Balooning

Publicat: 03.09.2007
Mai vechi decat orice alt sport care implica zborul, ballooningul (balonismul, cum a fost tradus de Aeroclubul României, prin analogie cu termeni precum parasutism, planorism, parapantism etc.) a ramas un sport practicat pe o scara restransa, poate si din pricina costurilor destul de ridicate pe care le presupune, cu mult peste cele necesare pentru a cumpara, intretine si ridica o parapanta, de exemplu.

YR-9003
Acest balon cu aer cald, disponi­bil in Romania este destinat agre­men­tului si publicitatii. Asam­blat in anul 2000 din com­po­nente pro­duse de firme diferi­te, YR-9003 poate transporta pana la 5 persoane, sau greutati de aproximativ 500 de kilograme. Date tehnice: Inaltime 26 m Diametru 19 m Volum 3.000 m3 Sarcina maxima 500 kg Autonomie de zbor 4 h Pasageri 5 YR-9003 detine recordul national de inaltime (7.800 m) si urmeaza sa „atace” bariera de 10.000 m.

Nunta in cer
O intamplare de invidiat prin ineditul ei a avut loc in apropierea strandului Cernica, in urma cu cativa ani: doi tineri au vrut sa se casatoreasca nu doar la primarie, ci si in balon. Ei au apelat la un instructor-pilot care n-a rezistat rugamintii lor. Cei doi tineri au renuntat la flori si la fotografii, la orezul presarat in par, si s-au lasat in voia vazduhului pentru a-si uni destinele.

Mondial Air Balloons

Anul acesta are loc Mondial Air Balloons 2003, eveniment aeronautic organizat intre 25 iulie si 3 august, in regiunea Lorraine din estul Frantei. Este o impresionanta intalnire care reuneste cateva sute, poate chiar mii de piloti. Pe parcursul celor sapte editii precedente, manifestarea a atras si piloti din Europa de Est, dar organizatorii nu au avut inca ocazia de a inscrie in competitie romani. Poate anul acesta.

Baloanele INCAS
In 1992, Institutul National de Cercetari Aerospatiale Elie Carafoli (INCAS) a initiat Programul de cercetare si dezvoltare a aeronavelor mai usoare ca aerul. Obiectivele principale ale programului sunt proiectarea si realizarea unor baloane cu aer cald si a unor dirijabile de dimensiuni mici si mijlocii.

In acest moment, INCAS detine doua modele, FAI-AA/AX-6 si FAI-AA/AX-8.

Anvelopa:
tip O, volum 1.600 m3, respectiv 3.000 m3, confectionata din poliester sau poliamida 6.6, rip-stop, peliculizata cu poliuretan.
Nacela: realizata din rachita protejata cu lac. Podea dubla, din lemn stratificat, prinsa de anvelopa cu opt cabluri din otel.
Numarul maxim de pasageri: 3, respectiv 6
Propulsie: Arzator (2,4 Kw, respectiv 2×2,4 Kw) Æ 2 butelii din otel (60 l)
Combustibil: propan

Cele doua baloane pot fi folosite pentru:

-documentare aeriana (fotografii, filmari din zbor);
-cercetare stiintifica in zbor (meteorologie, hidrologie, protectia mediului);
-suport temporar de antene pentru teletransmisii locale;
-lansare de parasutisti si deltaplane;
-sport, agrement, publicitate.

In România, dezvoltarea acestui sport este direct proportionala cu banii de care dispun cei pasionati. In lume, limitele practicarii ballooningului tin nu atat de costuri, cat de obtinerea licentei de zbor. Cele mai des intalnite si ieftine baloane sunt cele cu aer cald.

Aparatul de zbor este format dintr-o anvelopa uriasa (balonul propriu-zis), o nacela, corzi de legatura si un arzator. Acesta din urma produce flacara care incalzeste aerul din anvelopa; conform legilor fizicii, aerul cald incepe sa se ridice, antrenand in ascensiune intregul ansamblu.

De precizat ca in nacela sunt plasate si buteliile de combustibil, fapt ce restrange drastic spatiul alocat persoanelor participante la zbor. Pentru a zbura cu balonul este nevoie de conditii deosebite, respectiv de temperaturi mai joase decat ale aerului din anvelopa si de curenti blanzi, care sa permita un bun control si o manevrare optima a aparatului. In acest sens, cele mai prielnice perioade de zbor sunt dimineata si seara. Pretul unui balon porneste de la cateva mii de dolari pentru unul second-hand si ajunge la 18.000 pentru unul nou.

Foto: Mediafax

FACTS


Info pret
In Europa se practica zboruri de agrement in baloane uriase, care pot ridica la o singura cursa peste 50 de persoane, contra unor sume destul de piperate. Consumul mare de combustibil conduce la preturi intre 150 si 400 de dolari. In România, un zbor de agrement poate costa in jur de 200 de dolari, pret generat de cheltuielile cu combustibilul, dar si de cele legate de intretinerea aparatului.

Cameron C-80
Facultatea de Educatie Fizica si Sport si Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor din Universitatea ieseana Al.I. Cuza au achizitionat de la firma Cameron Balloons, Marea Britanie, un aparat cu aer cald. Acesta va fi utilizat de catre studentii Facultatilor de Geografie si Geologie, Biologie, Fizica, Chimie si Istorie in scopuri didactice. Cu ajutorul balonului, se vor efectua fotografii aeriene, masuratori topometrice si monitorizarea atmosferei. Cameron C-80 va putea fi folosit si de catre cei dornici sa invete zborul cu balonul.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase