Chevrolet – 100 de ani de pasiune pentru motorsport
Fondatorul companiei, Louis Chevrolet, s-a remarcat prin ambiţia şi spiritul său competitiv. Prima demonstraţie a acestor calităţi a avut loc în 1905, când l-a învins pe Barney Oldfield, şoferul susţinut de Henry Ford, în cursa de o milă din New York, stabilind totodată un record mondial de timp pentru această distanţă.
Numeroasele victorii obţinute de Louis Chevrolet l-au adus în atenţia lui William C. Durant, fondatorul General Motors. Acesta i-a propus renumitului pilot de curse să crearea unei companii care să-i poarte numele, lucru ce s-a petrecut pe 3 noiembrie 1911 odată cu fondarea Chevrolet Motor Car Company.
Ambiţia care-l caracteriza pe Chevrolet şi pasiunea lui pentru cursele auto au devenit totodată valori ale mărcii Chevrolet, istoria de 100 de ani a companiei consemnând o legătură strânsă a acesteia cu motorsportul.
Indianapolis 500 şi Chevrolet
Cea mai importantă competiţie auto din SUA, cursa Indianapolis 500, a fost prima dovadă a pasiunii Chevrolet pentru cursele de maşini.
Cursa de la Indianapolis 500 a debutat în acelaşi an 1911 în care a fost înfiinţată compania Chevrolet. Încă de la început, cei trei fraţi Chevrolet (Louis, Arthur şi Gaston) au participat la curse, iar maşinile Chevrolet au câştigat în 2 ani consecutivi, 1920 şi 1921.
În anii ’80, un motor V8 conceput de Chevrolet pentru maşinile de curse i-a adus companiei 6 victorii consecutive în cursa de la Indianapolis.
De-a lungul anilor, Chevrolet a văzut în cursa de la Indianapolis ocazia ideală pentru a dezvălui noile modele şi inovaţii în domeniul auto. Aşa au fost prezentate publicului ambele versiuni ale modelului Camaro, celebra varianta clasică din 1967 şi cea modernă din 2010.
De asemenea, Chevrolet a contribuit de-a lungul timpului şi cu maşina de siguranţă a cursei (aşa-numita pace car), autovehiculele companiei americane jucând de 22 de ori acest rol din 1948 până astăzi.
Niciun alt producător nu a avut onoarea de a deţine titulatura de pace car la Indianapolis în mai multe rânduri decât Chevrolet.
Un număr record de victorii în cursele NASCAR
Cursele NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) reprezintă astăzi cel mai urmărit sport în SUA, după fotbalul american. NASCAR este o competiţie automobilistică de tip „stock car racing”, în care sunt folosite automobile de serie.
Chevrolet a început să participe la aceste curse în anii ’50, după ce inginerii companiei au conceput legendarele motoare V-8 „small block”. În 1955, după ce maşinile Chevrolet au câştigat câteva curse pe circuite scurte, motorul V-8 şi-a demonstrat forţa într-o importantă competiţie din cadrul NASCAR: cursa Southern 500 din Darlington, Carolina de Sud. Pilotul Herb Thomas a câştigat la volanul unui Chevrolet cu motor V-8, iar alţi 6 piloţi ce conduceau modele Chevrolet s-au clasat între primii 10.
Reuşita celor de la Chevrolet a fost o surpriză totală pentru fanii NASCAR. Automobilele Chevrolet au adus o schimbare radicală în această competiţie. Dacă până atunci cursele NASCAR erau dominate de maşini masive, cu motoare puternice, Chevrolet concura cu maşini mai mici. Motorul V-8 era mai mic şi consuma mult mai puţin combustibil graţie greutăţii scăzute a automobilului, necesitând mai puţine opriri la boxe. De asemenea, spre deosebire de celelalte maşini participante, automobilele Chevrolet nu impuneau schimbarea pneurilor în timpul cursei.
Chevrolet a continuat să se bucure de succes de-a lungul timpului, dominând clasamentul producătorilor. A a cucerit un număr record de 35 de trofee, următorul clasat, Ford, obţinând doar 8 titluri.
Cel mai cunoscut şofer din istoria NASCAR, Dale Earnhardt, a cucerit cele 7 titluri la volanul unui Chevrolet Monte Carlo, ceea ce i-a atras din partea fanilor supranumele de „Mr. Chevrolet”. Printre alte mari nume ale NASCAR-ului care au făcut istorie în automobile Chevrolet se numără Jeff Gordon şi Wendell Scott, primul pilot de culoare care a câştigat o cursă NASCAR, în 1963.
Numele Chevrolet nu a făcut istorie doar la NASCAR, numeroşi piloţi reuşind să cucerească alte trofee graţie acestor automobile. Argentinianul Juan Manuel Fangio, o veritabilă legendă a curselor de Formula 1, a reuşit să cucerească în 1940 trofeul „Gran Premio del Norte” conducând un Chevrolet Coupé V6 pe un traseu de 9.500 de kilometri, de la Buenos Aires (Argentina) la Lima (Peru) şi înapoi.
WTCC, Le Mans şi viitorul
Pentru a dovedi calitatea produselor Chevrolet şi publicului european, compania s-a înscris în anul 2005 la World Touring Car Championship cu ocazia relansării acestui brand pe bătrânul continent. În 2010 şi în 2011, Chevrolet a reuşit să câştige atât titlurile la constructori, graţie modelului Chevrolet Cruze, cât şi cele la piloţi, prin francezul Yvan Muller. În 2011, Chevrolet a dominat de-a lungul întregului sezon, obţinând 21 de victorii în 24 de curse, 19 cele mai rapide tururi de pistă din 24 şi 256 de tururi pe prima poziţie dintr-un total de 347.
Aceasta nu a fost singura victorie pe plan european a Chevrolet, compania obţinând trofee şi în cadrul celei mai vechi competiţii de anduranţă din lume: cursa de 24 de ore de la Le Mans. În iunie 2011, un autovehicul Corvette a câştigat cel de-al şaptelea trofeu al Chevrolet la Le Mans.
Astfel, Chevrolet este una dintre puţinele mărci care au câştigat de-a lungul istoriei în cele mai importante competiţii motorsport din lume: Le Mans, Daytona şi Indianapolis – aşa-numita „triplă coroană a motorsportului”.
Pentru a marca reuşitele în motorsport din primii 100 de ani din istoria Chevrolet, marca americană a lansat un nou prototip – Corvette Daytona 2012. Acesta va participa în ianuarie 2012 la cea de-a 50-a ediţie a campionatului de anduranţă GRAND-AM Road Racing Series Rolex 24, atunci când Chevrolet şi-a propus să obţină primul succes în motorsport în cel de-al doilea secol de existenţă.