Susţine biodiversitatea şi câştigă o excursie în Transilvania!

06 06. 2011, 00:00

Pornind de la succesul înregistrat ca urmare a acţiunilor
desfăşurate în cadrul primei etape ale campaniei, noua etapă
urmăreşte să stabilească legături pe termen lung între indivizi şi
grupuri de indivizi care îşi iau angajamentul de susţinere a
biodiversităţii. Această nouă fază le oferă celor interesaţi
oportunitatea de a primi informaţii şi recomandări legate de modul
în care se pot implica în protejarea biodiversităţii. Aceştia vor
primi sfaturi legate de modul în care se pot implica, atât ei
înşişi, cât şi prietenii lor, în acţiuni de protejare a
biodiversităţii.

Punctul central al noi campanii este o aplicaţie 3D
inedită creată pe pagina de Facebook dedicată campaniei
Biodiversitatea, care le va permite utilizatorilor să includă poza
de profil a tuturor prietenilor pentru a forma una dintre mascotele
campaniei: Veveriţa Roşie, Tonul, Stejarul, Broasca sau
Vrabia.

Campania Comisiei Europene – Biodiversitatea a înregistrat un
succes considerabil în anul 2010, prin activităţi de comunicare
care au avut ca obiectiv sublinierea modului în care viaţa noastră
depinde de biodiversitate. Peste 16.000 de oameni au participat la
evenimente şi s-au implicat activ în cadrul acţiunilor legate de
biodiversitate, iar web site-ul dedicat campaniei
(www.contamuniipealtii.eu) a înregistrat peste 3.7 milioane de
vizite.

Competiţie 2011 – câştigă o
excursie în Transilvania!

În noua etapă a campaniei Biodiversitatea 2011, cetăţenii
Europei pot câştiga o excursie pentru două persoane în România, în
regiunea Transilvania
. Câştigătorul competiţiei va petrece o
săptămână în mijlocul naturii, bucurându-se de rarităţile naturii
precum observarea urşilor, alături de un ghid personal pe toată
durata excursiei. De asemenea, câştigătorul va avea asigurat
transportul şi cazarea.

Mecanismul competiţiei

Pentru a participa la competiţie, utilizatorii de Facebook
trebuie sa viziteze pagina de Facebook a campaniei Biodiversitatea
şi să utilizeze aplicaţia Biodiversifică-ţi Prietenii
(Biodiversify Your Friends) – http://apps.facebook.com/biodiversity/.
Astfel, pozele tuturor prietenilor se vor transforma în mascota
aleasă. După finalizarea acestui proces, utilizatorii trebuie să
îşi demonstreze angajamentul de implicare în protejarea
biodiversităţii prin acţiuni concrete. Acest angajament poate fi
exprimat prin cuvinte, filme sau poze. În urma unui vot a
utilizatorilor de Facebook, cele mai de impact 10 acţiuni vor fi
jurizate de către Comisia Europeană care va decide câştigătorul
final. Concursul se va desfăşura în perioada 20 mai – 31 iulie
2011.

Ce înseamnă şi de ce este
importantă biodiversitatea?

Biodiversitatea – o varietate imensă de ecosisteme, specii şi
gene care ne înconjoară – reprezintă asigurarea noastră de viaţă,
oferindu-ne mâncare, apă, aer proaspăt, tratamente şi adăpost, ne
fereşte de dezastre naturale şi de boli şi contribuie la
echilibrarea climei. De asemenea, biodiversitatea reprezintă
capitalul nostru natural, oferindu-ne servicii în cadrul unui
ecosistem care ne susţine economia. Deteriorarea sau diminuarea
biodiversităţii pun în pericol aceste servicii: vom pierde specii
şi habitate, bogăţiile şi beneficiile pe care ni le oferă natura şi
ne punem astfel în pericol bunăstarea.

În prezent, numărul speciilor pe cale de dispariţie se află la
un nivel îngrijorător. Având ca principală cauză activităţile
oamenilor, speciile sunt în prezent distruse de până la 1000 de ori
mai repede decât în mod natural: conform datelor FAO, 60% dintre
ecosistemele lumii sunt degradate sau folosite nesustenabil; 75%
dintre speciile de peşti sunt supra-exploatate sau degradate, iar
75% din diversitatea genetică a recoltei agricole a fost
pierdută
la nivel global începând cu 1990.

Aproximativ 13 milioane de hectare de păduri tropicale sunt
tăiate în fiecare an, iar 20% dintre recifurile de corali tropicali
au dispărut. În UE, doar 17% dintre habitate şi specii şi 11%
dintre ecosistemele cheie protejate de legislaţia europeană sunt în
stare bună
. Toate acestea se întâmplă în pofida acţiunilor
întreprinse pentru a combate pierderea biodiversităţii, acţiuni
care au venit ca urmare a stabilirii obiectivului UE pentru
biodiversitate pentru 2010, stabilit în anul 2001. Beneficiile
acestor acţiuni au fost contrabalansate de presiunea continuă şi în
creştere asupra biodiversităţii şi componentelor acesteia,
înmulţirea speciilor străine, poluarea şi schimbările climatice.
Alte cauze indirecte, cum ar fi creşterea populaţiei, lipsa de
informare cu privire la importanţa biodiversităţii şi faptul că
valoarea economică a biodiversităţii nu este reflectată în
deciziile luate pentru protejarea acesteia, au un impact important
asupra biodiversităţii.

Este evident faptul că oamenii trebuie să acţioneze urgent, să
se informeze legat de consecinţele acţiunilor pe care le întreprind
şi să-şi schimbe atitudinea pentru bunăstarea planetei. Acesta este
obiectivul campaniei Biodivesitatea desfăşurată de Direcţa Generală
pentru Mediu.

Strategia Uniunii Europene
pentru Biodiversitate

În data de 3 mai 2011, Comisia Europeană a adoptat o nouă
strategie pentru a stopa diminuarea biodiversităţii şi a
ecosistemelor în cadrul Uniunii Europene, până în anul 2020 –
Asigurarea noastră de viaţă, capitalul nostru natural: strategia
UE pentru biodiversitate pentru anul 2020.

Noua strategie se aliniază cu două angajamente pe care liderii
UE şi le-au luat în luna martie 2010. Primul angajament este şi
obiectivul menţionat în slogan: „Oprirea pierderii biodiversităţii
şi degradării serviciilor oferite de ecosisteme în UE până în 2020
şi refacerea acestora pe cât posibil, sporind în acelaşi timp
contribuţia UE pentru evitarea pierderii biodiversităţii la nivel
global”.

Cel de-al doilea
angajament este reprezentat de viziunea pentru anul 2050: „Până în
anul 2050, biodiversitatea Uniunii Europene şi serviciile oferite
de ecosisteme – capitalul natural – sunt protejate, valorificate şi
restaurate corespunzător pentru valoarea intrinsecă a
biodiversităţii şi pentru contribuţia esenţială a acestora la
bunăstarea oamenilor şi la prosperitatea economică şi pentru ca
schimbările majore cauzate de pierderea biodiversităţii să fie
evitate.”

De asemenea, noua
strategie este aliniată cu angajamentele globale făcute la Nagoya,
în luna octombrie 2010, în cadrul Convenţiei pentru Diversitate
Biologică, când liderii mondiali au adoptat un pachet de măsuri
pentru a aborda pierderea biodiversităţii în următoarea
decadă.

Există şase
obiective mari şi 20 de acţiuni pentru a ajuta Europa să-şi atingă
obiectivul.
Cele şase obiective se referă la: implementarea
legislaţiei UE cu privire la mediu pentru protejarea
biodiversităţii; o mai bună protecţie a ecosistemelor şi folosirea
infrastructurilor verzi; folosirea agriculturii şi acţivităţilor
forestiere sustenabile; administrarea corectă a stocurilor de
peşte; control sporit a speciilor străine; contribuţie sporită a UE
pentru evitarea pierderii biodiversităţii.

Pentru mai multe informaţii,
accesaţi link-urile:

Website-ul campaniei: www.contamuniipealtii.eu

Aplicaţia de Facebook:

http://apps.facebook.com/biodiversity/

Asigurarea noastră de viaţă, capitalul nostru natural:

Strategia UE pentru biodiversitate pentru anul 2020:


http://ec.europa.eu/environment/nature/biodiversity/comm2006/pdf/2020/1_EN_ACT_part1_v7%5b1%5d.pdf

Politica UE de
mediu:

http://ec.europa.eu/environment/nature/index_en.htm