Home » Natură » Aproape 30% din microplastice provin dintr-o sursă extrem de neglijată

Aproape 30% din microplastice provin dintr-o sursă extrem de neglijată

Aproape 30% din microplastice provin dintr-o sursă extrem de neglijată
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 04.12.2024

În fiecare an, miliarde de vehicule din întreaga lume generează aproximativ 6 milioane de tone de fragmente de anvelope.

Fulgii minusculi de plastic, generați de uzura obișnuită a condusului, se acumulează în cele din urmă în sol, în râuri și lacuri și chiar în hrana noastră. Cercetătorii din sudul Chinei au descoperit recent substanțe chimice derivate din pneuri în majoritatea probelor de urină umană.

Aceste particule de anvelope contribuie în mod semnificativ, dar adesea ignorat, la poluarea cu microplastice. Acestea reprezintă 28% din microplasticele care intră în mediu la nivel global.

Vehiculele mai grele generează mai multe microplastice

În ciuda amplorii problemei, particulele de anvelope au trecut neobservate. Adesea amestecate cu alte microplastice, ele sunt rareori tratate ca o categorie distinctă de poluare, deși caracteristicile lor unice necesită o abordare diferită.

Trebuie să clasificăm urgent particulele de anvelope ca o categorie unică de poluare. În recentul studiu internațional, s-a constatat că această abordare ar conduce la o cercetare mai concentrată, care ar putea fundamenta politici special concepute pentru a reduce poluarea cu anvelope.

Și ar putea ajuta oamenii obișnuiți să înțeleagă mai bine amploarea problemei și ce pot face în această privință.

Particulele de anvelope tind să fie fabricate dintr-un amestec complex de cauciucuri sintetice și naturale, împreună cu sute de aditivi chimici. Aceasta înseamnă că, de fapt, consecințele poluării anvelopelor pot fi neașteptate și de mare amploare.

Sute de aditivi chimici

De exemplu, oxidul de zinc reprezintă aproximativ 0,7 % din greutatea unei anvelope. Deși este esențial pentru a face anvelopele mai durabile, oxidul de zinc este extrem de toxic pentru pești și alte viețuitoare acvatice și perturbă ecosistemele chiar și în cantități infime.

Un alt aditiv nociv este o substanță chimică cunoscută sub numele de 6PPD, care protejează anvelopele de crăpare. Atunci când este expus la aer și apă, acesta se transformă în 6PPD-quinonă, un compus legat de dispariția în masă a peștilor în SUA.

Știm că vehiculele mai grele, inclusiv mașinile electrice (care au baterii foarte grele), își uzează anvelopele mai repede și generează mai multe particule microplastice.

Experții din industria auto Nick Molden și Felix Leach susțin că, întrucât greutatea este atât de importantă pentru impactul unui vehicul asupra mediului, producătorii ar trebui să fie vizați de taxe bazate pe greutate, în conformitate cu principiul „poluatorul plătește”. Acest lucru ar putea încuraja proiectarea de vehicule mai ușoare, motivând în același timp consumatorii să facă alegeri mai ecologice.

Există încă multe întrebări pe care trebuie să le investigăm. De exemplu, încă nu știm cât de departe se dispersează aceste particule de anvelope sau unde anume se acumulează.

O acțiune la nivel mondial

Pentru a evalua întregul lor impact ecologic, avem nevoie de informații mai detaliate cu privire la aditivii pentru pneuri care sunt cei mai toxici, la modul în care se comportă în mediu și la speciile care sunt cele mai expuse riscului, scrie ScienceAlert.

Pe termen lung, metodele standardizate vor fi esențiale pentru măsurarea particulelor din pneuri și pentru crearea unor reglementări eficiente.

Cadrele de reglementare, cum ar fi viitorul standard de emisii Euro 7 al UE (care vizează emisiile vehiculelor), oferă un punct de plecare pentru controlul emisiilor de pneuri. Dar sunt necesare măsuri suplimentare.

Inovațiile în proiectarea anvelopelor, cum ar fi alternativele ecologice la oxidul de zinc și alte materiale precum 6PPD, ar putea reduce semnificativ daunele aduse mediului.

În mod esențial, trebuie să clasificăm particulele de anvelope ca o categorie distinctă de poluare. Comparativ cu microplasticele convenționale, particulele de anvelope se comportă diferit în mediu, se descompun în compuși chimici unici și prezintă provocări toxicologice distincte.

Cu mai mult de 2 miliarde de anvelope produse în fiecare an pentru a se potrivi mașinilor din ce în ce mai grele și mai numeroase, problema este pe cale să escaladeze. Impactul asupra mediului va crește doar dacă nu recunoaștem și nu țintim problema specifică.

Vă recomandăm să mai citiți și:

Un nou plastic biodegradabil nu lasă microplastice în urma sa

Microplasticele au fost descoperite pentru prima dată în plămânii delfinilor

Microplasticele au fost găsite în țesutul nazal uman, la baza creierului

Au fost găsite „concentrații semnificative” de microplastice în testiculele umane

Mihaela Horchidan
Mihaela Horchidan
Mihaela și-a finalizat studiile la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, având experiență în presa online și radio. Curiozitatea, dorința de a afla cât mai multe și pasiunea pentru istorie, ştiinţă şi natură au condus-o către Descopera.ro citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
A murit cea mai bătrână persoană din lume, o japoneză în vârstă de 116 ani
A murit cea mai bătrână persoană din lume, o japoneză în vârstă de 116 ani
Suedia a început vânătoarea de lupi! 10% din populația speciei pe cale dispariție va fi ucisă
Suedia a început vânătoarea de lupi! 10% din populația speciei pe cale dispariție va fi ucisă
Un „obiect spațial” masiv s-a prăbușit într-un sat izolat din Kenya
Un „obiect spațial” masiv s-a prăbușit într-un sat izolat din Kenya
Oamenii de știință au confirmat o nouă grupă de sânge după 50 de ani de cercetări
Oamenii de știință au confirmat o nouă grupă de sânge după 50 de ani de cercetări
Inteligența Artificială ar putea manipula, în curând, deciziile online ale oamenilor
Inteligența Artificială ar putea manipula, în curând, deciziile online ale oamenilor
Cum încearcă cercetătorii să salveze cel mai vechi document descoperit în Irlanda
Cum încearcă cercetătorii să salveze cel mai vechi document descoperit în Irlanda
Atenție: Dependența de mașini ne face nefericiți
Atenție: Dependența de mașini ne face nefericiți
Ai impresia că viața „zboară” pe lângă tine? Cum să încetinești timpul în 2025
Ai impresia că viața „zboară” pe lângă tine? Cum să încetinești timpul în 2025
Alice Walton, a doua cea mai bogată femeie din lume. A cumpărat primul tablou la vârsta de 10 ani
Alice Walton, a doua cea mai bogată femeie din lume. A cumpărat primul tablou la vârsta de 10 ani
Dick Van Dyke, cel mai în vârstă actor premiat cu Emmy. Vedeta din Mary Poppins
Dick Van Dyke, cel mai în vârstă actor premiat cu Emmy. Vedeta din Mary Poppins
Leonard Whiting, Romeo al lui Franco Zeffirelli. „Lăsați-l pe băiatul care a învățat lumea să iubească să învețe lumea să îl iubească pe Shakespeare”
Leonard Whiting, Romeo al lui Franco Zeffirelli. „Lăsați-l pe băiatul care a învățat lumea să iubească să învețe ...
Plasticul de unică folosință, interzis în Nigeria. Cât de pregătită este țara africană?
Plasticul de unică folosință, interzis în Nigeria. Cât de pregătită este țara africană?
Cum vor specialiștii să le predea elevilor noțiuni despre schimbările climatice
Cum vor specialiștii să le predea elevilor noțiuni despre schimbările climatice
Papa Francisc: Viitorul începe azi, nu mâine
Papa Francisc: Viitorul începe azi, nu mâine
Un experiment a dezvăluit că furnicile sunt superioare oamenilor
Un experiment a dezvăluit că furnicile sunt superioare oamenilor
Rolex a crescut preţurile pentru unele dintre cele mai populare modele de ceasuri
Rolex a crescut preţurile pentru unele dintre cele mai populare modele de ceasuri
Reduceri rare la iPhone! Apple încearcă să facă față concurenței
Reduceri rare la iPhone! Apple încearcă să facă față concurenței
Ce probleme de sănătate pot cauza microplasticele pe care le respirăm și le consumăm zilnic?
Ce probleme de sănătate pot cauza microplasticele pe care le respirăm și le consumăm zilnic?