Companie de detergent, semnal de alarmă pentru mediu: Spălați-vă hainele mai rar!
O companie care vinde produse de curățenie le oferă clienților un sfat surprinzător și, aparent, în defavoarea sa: spălați-vă hainele mai puțin. Ecover face apel la o schimbare a obiceiurilor noastre de spălare a rufelor, după ce o cercetare a arătat că oamenii se simt sub presiunea societății de a-și spăla hainele mai des și nu sunt conștienți că acest lucru ar putea afecta mediul.
Cercetătorii au constatat că 18% dintre cei 2.000 de britanici intervievați în august pentru un raport credeau – în mod greșit – că spălarea mai puțin frecventă nu ar afecta planeta. Unul din 10 se simte, în egală măsură, presat să spele rufele mai des.
Raportul a constatat, de asemenea, că 75% dintre participanții la studii recente au menționat teama de a fi judecați de ceilalți pentru că poartă aceleași haine mai multe zile la rând.
Spălăm mai multe rufe față de acum 20 de ani
Modelul și activista pentru mediu Lily Cole a declarat că a trecut prin această experiență.
„Atitudinea s-a schimbat în ultimii ani, dar am fost rușinată de câteva ori pentru că purtam aceeași ținută pe covorul roșu. Pe atunci era văzut ca un faux pas. Cultura celebrităților este adesea o versiune extremă a ceea ce vedem în cultură în general: valorile, rușinea, conversația în jurul curățeniei”, a spus ea.
Cifrele Oficiului Național de Statistică (ONS) au arătat că numărul de rufe spălate în Regatul Unit a crescut cu 9,6%, de la 6,2 miliarde la 6,8 miliarde între 2005 și 2014. Până în 2016, ONS a estimat că fiecare gospodărie era responsabilă pentru 260 de sarcini de spălat pe an.
Poluarea cauzată de detergenți prezintă riscuri grave pentru floră și faună și pentru ecosistemele naturale. Modificările aduse textilelor utilizate la fabricarea hainelor moderne au exacerbat problema – spălarea hainelor fabricate din țesături sintetice reprezintă aproximativ 8% din microplasticele eliberate în apa noastră.
Când curățenia este oglinda succesului
Eliberarea microfibrelor în timpul spălării scade în timp, dar dacă hainele „fast fashion” sunt prost confecționate și aruncate rapid, se adaugă constant haine noi în ciclu, potrivit The Guardian.
Dr. Cui Su, de la școala de comunicare a Universității Falmouth, a declarat: „Timp de decenii, relația noastră cu spălătoria a fost modelată de forțe culturale puternice și de publicitate care ne-au condiționat să credem că „perfect curat” este singurul standard acceptabil. De la mirosul hainelor proaspăt spălate la crocantul țesăturilor, curățenia a fost prezentată nu doar ca o necesitate, ci și ca o reflectare a succesului.”
Vă mai recomandăm să citiți și:
Turiștii, îndemnați să vină la muzeu fără haine. Unde se întâmplă?
De ce hainele din bumbac „intră la apă”?
Cum reușesc magazinele să vândă hainele uzate?
Primul proiect din lume care transformă deșeurile din poliester în haine