Home » Natură » Oamenii de știință au găsit forme de viață în troposfera superioară a Pământului

Publicat: 13.09.2024

Bacteriile de pe câmpurile cultivate cu cereale pot ajunge la mii de kilometri distanță, unde pot provoca boli, deasupra norilor.

Un eșantion din troposfera superioară a detectat o gamă largă de specii microbiene, unele dintre acestea fiind agenți patogeni umani. S-a constatat că multe dintre aceste organisme sunt ucise de frig, de expunerea la radiații crescute sau de lipsa hranei. Cu toate acestea, unele s-au dovedit îngrijorător de rezistente și capabile să călătorească pe distanțe mari și să supraviețuiască.

Carl Sagan a visat la forme de viață în vârful norilor de pe Jupiter, purtate de vânturile puternice ale planetei gigant. Puțini mai iau această idee în serios astăzi, dar există încă unii care nutresc speranțe pentru Venus.

O modalitate de a cunoaște perspectivele în acest sens este de a determina dacă viața se poate menține la altitudini mari pe Pământ.

Testul final ar putea fi stratosfera sau mezosfera, dar o colaborare spaniolă-japoneză a decis să înceapă puțin mai jos, recoltând forme de viață din troposfera superioară deasupra Japoniei. Ei au găsit o gamă largă de specii microbiene, deși majoritatea erau moarte.

O gamă largă de specii microbiene

Troposfera este cel mai de jos nivel al atmosferei, începând de la nivelul solului și până la aproximativ 18 kilometri înălțime. Meteorologii au considerat că această suprafață este prea mare și au creat o subdiviziune numită strat limită planetar sau peplosferă, scrie IFLScience.

Aceasta este regiunea în care comportamentul aerului este strâns influențat de suprafață, de exemplu prin căldura care se ridică de la sol sau prin turbulențele produse de trecerea vântului peste un teren accidentat.

Înălțimea stratului limită planetar variază în funcție de terenul de dedesubt, dar deasupra Japoniei se află între 1.000 și 3.000 de metri deasupra nivelului mării, astfel că prelevarea de probe a fost efectuată în timpul a 10 zboruri deasupra acestui nivel.

În timpul acestor misiuni au fost colectate peste 266 de genuri de specii de ciuperci agățate de aerosoli, precum și 305 genuri de bacterii, ceea ce arată că, de fapt, condițiile de dincolo de peplosferă sunt diverse din punct de vedere biologic.

Oricât de interesantă ar fi această abundență, principala preocupare este prezența potențialilor agenți patogeni, care s-ar putea răspândi pe planetă prin intermediul vânturilor de mare altitudine.

Forme de viață din troposfera superioară deasupra Japoniei

Într-adevăr, numeroase bacterii patogene, cum ar fi E. coli și diverse specii de Staphylococcus, au fost printre cele colectate de zboruri. Atunci când probele au fost cultivate, multe dintre speciile colectate s-au dovedit a fi viabile, în ciuda condițiilor pe care le-au îndurat.

Știm deja că organismele dăunătoare se pot atașa de particulele de praf și pot pluti din Africa până în Caraibe, unde pot afecta recifele de corali. Cu toate acestea, înainte de această cercetare, nu se știa dacă aceasta a fost o excepție sau dacă ceva similar este răspândit.

Se crede că organismele descoperite în acest studiu au fost ridicate din Asia de Est de sistemul de presiune cunoscut sub numele de Anticiclonul Siberian. Se consideră probabil că majoritatea au provenit dintr-o regiune agricolă din nord-estul Chinei. La o distanță de 2 000 de kilometri de locul în care au fost detectate organismele, acesta este de departe cel mai lung transport raportat de specii dăunătoare pentru oameni.

Deși autorii recunosc că studiul „nu dovedește neapărat cauzalitatea dintre prezența agenților patogeni umani cunoscuți în bioaerosoli și efectele asupra sănătății”, lucrarea lor ridică posibilitatea ca eliminarea necorespunzătoare a apelor uzate să poată provoca focare de boală la distanțe mari.

Studiul este publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.

Bacteriile din lacuri, armă neașteptată împotriva schimbărilor climatice