Home » Natură » Primele dovezi care arată că fluturii pot zbura peste 4.000 de kilometri

Primele dovezi care arată că fluturii pot zbura peste 4.000 de kilometri

Publicat: 30.06.2024

Fluturii-de-scaieţi (Vanessa cardui) nu sunt tocmai străini de călătorii lungi peste pământ, dar pentru prima dată, oamenii de știință au demonstrat că fluturii pot zbura fără întrerupere peste oceane, după ce au cartografiat migrarea insectelor pe o distanță uluitoare de 4.200 de kilometri peste Atlantic.

Prima indicație a acestor zboruri transatlantice a venit în octombrie 2013, când cercetătorul Gerard Talavera a observat mai mulți fluturi-de-scaieți pe o plajă din Guyana Franceză. Cei găsiți în viață se odihneau vizibil și toți aveau aripile deteriorate, dar ceea ce era neobișnuit era că acești fluturi nu sunt întâlniți în mod normal în America de Sud.

Având în vedere reputația lor de migratori pe distanțe lungi și aripile lor zdrențuite, insectele colorate au fost probabil într-o călătorie destul de lungă. Oare fluturii pot zbura peste ocean?

Talavera și o echipă internațională de cercetare și-au propus să răspundă la această întrebare folosind o serie de tehnici; nu poți pune un tracker pe un fluture cum ai face cu o pasăre, așa că a trebuit să fie creativi.

Fluturii pot zbura peste oceane

Testele ADN au arătat mai întâi că exemplarele de pe plajă erau înrudite cu populațiile din Europa și Africa, eliminând teoria inițială a echipei că fluturii ar fi venit din America de Nord, cel mai apropiat loc unde sunt găsiți în mod obișnuit.

De asemenea, au testat ADN-ul grăunțelor de polen găsite pe fluturi, care s-au dovedit a proveni din plante care se găsesc doar în regiunea Sahel din Africa, sugerând că au zburat într-adevăr peste Oceanul Atlantic, dar folosind o tehnică nouă numită geolocalizare bazată pe izotopi, echipa a descoperit că drumul insectelor ar fi putut începe în altă parte.

„Fluturii-de-scaieți au ajuns în America de Sud din Africa de Vest, zburând cel puțin 4.200 km peste Atlantic”, a explicat coautorul studiului Clément Bataille.

„Dar călătoria lor ar fi putut fi chiar mai lungă, începând din Europa și trecând prin trei continente, implicând o migrație de 7.000 km sau mai mult. Acesta este un lucru extraordinar pentru o insectă atât de mică”, a punctat el.

Cum reușesc fluturii o asemenea ispravă?

Dar așa cum ar spune persoana responsabilă cu plata combustibilului unei companii aeriene, zborul neîntrerupt peste Atlantic este costisitor din punct de vedere energetic, deci cum a reușit o insectă cu o anvergură a aripilor puțin mai mare decât un chibrit să facă acest lucru?

Se pare că în perioada anterioară descoperirii fluturilor în Guyana Franceză, au existat curenți de vânt favorabili și susținuți din Africa peste Atlantic. Acest lucru a însemnat că fluturii ar fi putut face o călătorie neîntreruptă peste ocean în aproximativ cinci până la opt zile; fără vânturile favorabile, ar fi rezistat doar în jur de 780 kilometri, notează IFL Science.

„Fluturii ar fi putut finaliza acest zbor folosind o strategie de alternare între un efort minim pentru a evita căderea în mare, facilitat de vânturile ascendente, și zbor activ, care necesită un consum mai mare de energie”, a spus Eric Toro-Delgado, autor al studiului.

Chiar și ținând cont de acest lucru, este totuși o realizare impresionantă pentru aceste insecte mici.

„Tindem să vedem fluturii ca pe un simbol al fragilității și frumuseții, dar știința ne arată că pot realiza fapte incredibile”, a concluzionat coautorul studiului Roger Vila.

Studiul este publicat în Nature Communications.

Cutremurele afectează rezistența pădurilor timp de decenii

Cum poate o vibrație ușoară să dezvăluie sănătatea coloniilor de albine?

Charles Darwin s-a înșelat! Ce a descoperit un nou studiu?

Chiar și delfinii pot avea diferite accente, au descoperit cercetătorii

Autismul este legat de ADN-ul pe care strămoșii noștri l-au moștenit de la neanderthalieni
Sandra Bullock, actriță și inventatoare. „Cu toții merităm iubire”
Tom Petty și The Heartbreakers, un pilon de bază al rockului. „Majoritatea lucrurilor pentru care îmi fac griji, oricum nu se întâmplă niciodată”
Inginerii au descoperit cum să stocheze CO2 în beton fără a-i compromite rezistența
Cercetătorii au reușit să detecteze medicamentele prezente în sânge folosind transpirația din degete
Test de cultură generală. În care țară europeană a fost interzis divorțul până în 1996?
Telescopul Webb a observat o gaură neagră cu o masă inexplicabil de mare
Castelul din Scoția al familiei regale din Marea Britanie va fi deschis publicului
Exploratorul ce a „botezat” Australia, reînhumat în satul natal din Anglia
Președinția UE a fost preluată de Ungaria
Ştefan cel Mare, domnitorul care a marcat istoria Moldovei. „La lucruri de războaie meşter, unde era nevoie, însuşi se vârâia ca văzându-l ai săi să nu indărăpteze şi pentru aceia raru războiu de nu-l biruia”
Români se așteaptă să cheltuie mai mult pe îmbrăcăminte și mâncare. Care sunt motivele?
O rachetă nord-coreeană s-ar fi prăbușit lângă Phenian, susține armata sud-coreeană
Noi taxe de acces pe Muntele Fuji! De ce face Japonia acest lucru?
Vremea din România la începutul lunii iulie. Se anunță răciri!
Secretele sacrificiilor mayașe de copii, descoperite cu ajutorul ADN-ului antic