Home » Natură » Cimpanzeii își tratează bolile cu plante medicinale, au observat cercetătorii

Cimpanzeii își tratează bolile cu plante medicinale, au observat cercetătorii

Publicat: 02.07.2024

Cercetătorii au observat, timp de mai multe luni, 51 de cimpanzei din rezervația forestieră centrală Budongo din Uganda.

Un nou studiu arată că automedicația cimpanzeilor a ajutat oamenii de știință să identifice unele plante promițătoare pentru viitoarele produse farmaceutice. În cadrul studiului, cercetătorii de la Oxford au identificat nu mai puțin de 13 plante cu proprietăți puternice de vindecare a rănilor și de combatere a infecțiilor.

Cercetătorii au făcut această descoperire uimitoare datorită ajutorului cimpanzeilor sălbatici. Observându-i în sălbăticie, echipa a descoperit că cimpanzeii tind să mănânce scoarță, lemn mort și frunze care nu fac parte din dieta lor atunci când sunt bolnavi sau răniți.

Cercetătorii au declarat că observarea cimpanzeilor care caută ajutorul naturii atunci când sunt bolnavi ar putea accelera descoperirea de noi medicamente pentru boli cronice și infecții.

„Nu putem testa totul în aceste păduri pentru proprietățile lor medicinale, a declarat cercetătorul principal, Dr. Elodie Freymann de la Universitatea din Oxford. „Atunci de ce să nu testăm plantele despre care avem aceste informații – plantele pe care cimpanzeii le caută?”, a adăugat ea.

Plante promițătoare pentru viitoarele produse farmaceutice

„Studiul nostru evidențiază cunoștințele medicinale care pot fi obținute din observarea altor specii în sălbăticie și subliniază nevoia urgentă de a păstra aceste farmacii forestiere pentru generațiile viitoare”, a explicat Dr. Freymanny.

În acest scop, Dr. Freymann și echipa sa au petrecut luni la rând, pe parcursul a patru ani, urmărind și observând cu atenție două comunități de cimpanzei sălbatici din Rezervația Forestieră Centrală Budongo.

Pentru studiul publicat în revista PLOS One, cercetătorii au acționat ca „detectivi”, observând 51 de cimpanzei din rezervația din Uganda.

Scopul a fost de a colecta „indicii comportamentale” pentru a afla dacă primatele se tratau în mod deliberat. Ea și colegii săi nu numai că au căutat semne de durere, cum ar fi șchiopătatul sau poziția neobișnuită a corpului, dar au colectat și mostre de excremente și urină pentru a verifica dacă există boli și infecții.

Un mod interesant de a găsi noi medicamente

După analizarea înregistrărilor video, echipa a descoperit un cimpanzeu mascul rănit care consuma frunze de ferigă numită Christella parasitica. În timpul testelor de laborator, s-a constatat că această ferigă are proprietăți antiinflamatorii.

Oamenii de știință au observat, de asemenea, un alt cimpanzeu cu o infecție parazitară care mânca scoarța copacului cat-thorn (Scutia myrtina), un comportament care nu a mai fost observat până acum în acest grup.

Testele de laborator au arătat, de asemenea, că alte extracte de plante, cum ar fi lemnul mort al unui copac din pădurile tropicale numit Alstonia boonei, precum și scoarța și rășina arborelui mahon din Africa de Est (Khaya anthotheca), au proprietăți puternice de vindecare a rănilor și de combatere a infecțiilor, scrie InterestingEngineering.

Potrivit cercetătorilor, majoritatea probelor de plante (88%) analizate în laborator au prezentat proprietăți antibiotice, în timp ce 33% au prezentat beneficii antiinflamatorii.

De ce sunt oamenii diferiți de cimpanzei deși împărtășim 98,8% din ADN?

Prima dovadă că până și cimpanzeii trec prin menopauză