Home » Natură » Hainele de munte încă mai conțin chimicale eterne în ciuda riscurilor deja știute

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 25.06.2024

Drumeții pot dăuna involuntar mediului, ba chiar își riscă propria sănătate dacă poartă haine impermeabile realizate cu „substanțe chimice veșnice” (sau chimicale eterne), potrivit unui studiu realizat recent.

Ethical Consumer, o publicație de specialitate a examinat 27 de companii producătoare de îmbrăcăminte pentru activități în aer liber, cum ar fi puloverele, jachetele impermeabile, cizmele și rucsacurile și a constatat că 82% dintre acestea încă folosesc substanțe per- și polifluoroalchilice sau PFAS.

Unele substanțe chimice clasificate ca PFAS au fost asociate cu probleme de sănătate, inclusiv colesterol ridicat, fertilitate, tulburări ale sistemului imunitar și unele tipuri de cancer. Acestea au fost folosite în produsele de consum încă din anii 1950 și pot dura sute de ani pentru a se degrada, contaminând solul și rezervele de apă.

Chimicalele eterne, pericol pentru mediu și sănătate

În februarie, guvernul britanic a declarat că ia în considerare posibilitatea de a restricționa utilizarea PFAS în produsele de consum, în conformitate cu reglementările REACH din Regatul Unit privind substanțele chimice, pe motiv că acestea ar putea fi periculoase, notează The Guardian.

Cu toate acestea, există alternative. Páramo și Finisterre nu folosesc PFAS în produsele lor, în timp ce Fjällräven, Alpkit, Lowe Alpine și Patagonia nu folosesc PFAS în cea mai mare parte. Acestea și mai mult de o duzină de alte firme spun că vor renunța la utilizarea PFAS anul viitor.

Însă aproape jumătate dintre companiile evaluate de Ethical Consumer nu au avut avansată nicio dată de eliminare treptată a utilizării PFAS.

„Consumatorii ar trebui să cumpere doar de la companiile responsabile”

„Contaminarea globală ireversibilă și toxicitatea extremă a substanțelor chimice sunt de necontestat de ani de zile, dar majoritatea companiilor de îmbrăcăminte pentru activități în aer liber continuă să le folosească în mod inutil și să se adauge la povara poluării cu PFAS. Acest lucru nu este acceptabil, iar companiile trebuie să înceteze să le mai folosească acum. Consumatorii ar trebui să cumpere numai de la companiile responsabile care au încetat să mai folosească PFAS”, spune Jane Turner, scriitoare și cercetătoare al revistei Ethical Consumer.

Există peste 10.000 de substanțe chimice PFAS, potrivit Fidra, o organizație caritabilă de mediu care urmărește reducerea deșeurilor de plastic și a poluării chimice. Cele utilizate în echipamentele de exterior ajută țesăturile să respingă apa, făcând ca lichidul să alunece.

Procesul de degradare a materialului înseamnă că drumeții care poartă echipament pentru activități în aer liber elimină o parte din substanțele chimice în mediul înconjurător, deși cea mai mare parte a poluării cu PFAS are loc în timpul fabricării substanțelor chimice, atunci când acestea sunt aplicate pe țesături și când un produs este aruncat.

„PFAS au fost găsite în râurile care traversează Anglia, pe versanții Muntelui Everest și în peste 600 de specii de animale sălbatice, de la urși polari la delfini cu botul mare”, a explicat Hannah Evans, manager de proiect la Fidra.

Chimicalele eterne declanșează răspândirea cancerului, a demonstrat un studiu

Chimicalele eterne pot reduce fertilitatea femeilor cu până la 40%

„Chimicale eterne” au fost găsite în animalele de pe toate continentele, cu o singură excepție

Ce sunt PFAs, substanțele care nu dispar aproape niciodată?