Home » Natură » Test de cultură generală. Care este diferența dintre încălzire globală și schimbări climatice?

Publicat: 07.06.2024

Oamenii adesea confundă conceptele de încălzire globală și schimbări climatice, iar faptul că companiile media folosesc deseori termenii interschimbabil nu ajută. Care este diferența dintre încălzire globală și schimbări climatice?

Acest lucru este oarecum de înțeles, deoarece cele două concepte se suprapun într-o mare măsură. De fapt, există o relație cauzală între cele două.

Cu toate acestea, există unele diferențe subtile și altele mai evidente. Care este diferența dintre încălzire globală și schimbări climatice?

Care este diferența dintre încălzire globală și schimbări climatice? Ce este încălzirea globală?

Expresia „încălzire globală” este folosită de către oamenii de știință pentru a desemna o creștere pe termen lung a temperaturii medii a aerului de pe Pământ. Poate face referire în mod specific la această încălzire care este cauzată de creșterea concentrațiilor de gaze cu efect de seră în atmosferă.

Suprafața Pământului primește cea mai mare parte a căldurii de la energia asociată razelor Soarelui, care lovesc suprafața planetei în timpul zilei. Noaptea, cea mai mare parte a acestei energii este radiată înapoi în spațiu. Gazele cu efect de seră (cum ar fi dioxidul de carbon, metanul, oxidul nitric și clorofluorocarbonii, numite și CFC-uri) absorb radiațiile infraroșii (energia netă de căldură) emise de suprafața Pământului și o radiază înapoi spre suprafață, contribuind astfel la efectul de seră.

Deși creșterea recentă a concentrațiilor de gaze cu efect de seră în atmosferă este probabil principalul factor care influențează încălzirea globală, sunt implicați și alți factori (cum ar fi variațiile orbitei Pământului, unghiul axei planetei și variațiile în emisia de energie a Soarelui). Cu toate acestea, pe măsură ce concentrațiile mai mari de gaze cu efect de seră îi permit atmosferei Pământului să rețină cantități mai mari de căldură care ar scăpa în mod normal în spațiu pe timp de noapte, temperatura medie a Pământului crește, explică Britannica.

Ce sunt schimbările climatice?

Schimbările climatice sunt puțin diferite. Înainte de a explora ce sunt schimbările climatice, ar putea fi util să reflectăm puțin la climat în ceea ce privește vremea. Vremea, care este adesea confundată cu climatul, este setul de condiții atmosferice într-o locație pentru o perioadă limitată de timp, cum ar fi pe parcursul zilei, în timpul nopții sau într-un punct specific din timpul zilei. Climatul, pe de altă parte, reprezintă condițiile medii ale atmosferei într-o anumită locație pe o perioadă lungă de timp, cum ar fi 30 de ani sau mai mult. Prin urmare, schimbările climatice reprezintă o schimbare pe termen lung în condițiile medii ale atmosferei.

Oamenii contribuie cu siguranță la schimbările climatice prin adăugarea de gaze cu efect de seră în atmosferă, dar acest lucru este doar o parte a ecuației. Clima Pământului poate suferi schimbări în timp nu numai din cauza modificărilor din atmosferă, ci și din cauza interacțiunilor dintre atmosferă și diverși factori geologici, chimici, biologici și geografici.

De exemplu, climatul regional (precum și climatul global al Pământului) poate suferi schimbări în răspuns la o perioadă susținută de activitate vulcanică intensă. O mare parte din această activitate este legată la rândul său de mișcarea plăcilor tectonice ale Pământului, care conduc continentele pe suprafața planetei.

Care este diferența dintre încălzire globală și schimbări climatice și ce legătură au continentele cu aceasta?

În sute de mii până la milioane de ani, continentele intră în coliziune cu alte continente sau se despart, schimbând traseele curentelor oceanice și pe cele ale vânturilor locale. Acest lucru influențează transportul căldurii de la tropice către poli.

Climatul global al Pământului a suferit, de asemenea, schimbări în răspuns la modificări drastice în chimia atmosferei, în special creșterea concentrațiilor de oxigen acum miliarde de ani când plantele, algele și alte forme de viață capabile de fotosinteză au început să se răspândească pe întreaga planetă.

Pe măsură ce lumea continuă să înțeleagă cum influențează activitățile umane climatul Pământului, efectele tangibile ale schimbărilor climatice cauzate de încălzirea globală, cum ar fi topirea ghețarilor și a calotelor glaciare, creșterea nivelului mărilor și schimbările în modelele de temperatură și precipitații sezoniere, devin focusul.

Aceste perturbări devenind din ce în ce mai evidente, mulți oameni de știință le discută tot mai mult în termeni de schimbări climatice reale pe termen lung, în loc să vorbească pur și simplu despre temperatura medie a Pământului. Prin urmare, schimbările climatice pot face referire și la relația de cauză și efect dintre încălzirea globală și schimbările climatice. Adică, poate face referire la o schimbare în condițiile medii ale atmosferei.

Test de cultură generală. Câte grade sunt pe Everest?

Seceta din pădurea amazoniană, evenimentul climatic devastator din 2023