Home » Natură » Filmare rară din adâncuri: calamarul-caracatiță cu cele mai mari lumini biologice din lume

Publicat: 04.06.2024

Una dintre cele mai puțin observate specii de calmar din lume, numită și „calamarul-caracatiță”, a oferit un spectacol orbitor de bioluminiscență în timp ce a atacat o cameră subacvatică în adâncurile oceanului, dezvăluie imagini noi și extrem de rare.

Cercetătorii de la Fundația Minderoo și de la Centrul de Cercetare a Adâncurilor Marine al Universității din Australia de Vest (UWA) au surprins această întâlnire rară cu calamarul-caracatiță, care a avut loc la aproximativ 1.000 de metri în adâncurile Oceanului Pacific, folosind o cameră lansată în mare lângă Pasajul Samoan, o zonă de flux de apă adâncă aflat la nord de Samoa.

Echipa se afla într-o expediție de cercetare documentând diversitatea celei mai adânci părți a oceanului, zona hadală, atunci când au observat creatura rară.

Calamarul-caracatiță are aproximativ 75 de centimetri

Animalul din filmare este un calmar Taningia danae, un membru al familiei Octopoteuthidae care se hrănește cu pești pelagici, crustacee și alte specii de calmar.

Sursa: YouTube

Speciile de calmari din familia Octopoteuthidae au opt brațe, motiv pentru care sunt numite calamari-caracatiță. În stadiul juvenil, au două tentacule lungi în plus față de brațele lor, dar acestea se pierd pe măsură ce calmarul se maturizează.

Membrii acestei specii sunt cunoscuți pentru dimensiunile lor colosale. Cel mai lung individ raportat vreodată a fost o femelă de 2,3 metri, conform unui studiu din 2003.

Individul din noul video are aproximativ 75 de centimetri, conform unei declarații de la UWA.

Cum a decurs întâlnirea cercetătorilor cu calamarul-caracatiță?

În filmare, calmarul apare brusc din întuneric și se îndreaptă spre cameră, învăluind-o cu brațele sale înainte de a se retrage rapid. Cu câteva momente înainte de a se agăța de cameră, calmarul își arată o pereche de organe luminoase, cunoscute sub numele de fotofori, la vârfurile a două dintre brațele sale.

Fotoforii acestei specii, care emit explozii de lumină ca rezultat al unei reacții chimice, sunt cei mai mari de acest fel din regnul animal, au scris cercetătorii. Dar oamenii de știință au văzut rar lumina biologică a calmarilor folosită în acțiune.

„Pe măsură ce analizam filmările, ne-am dat seama că am surprins ceva foarte rar. Cred că am fost foarte norocoși să fim martori la acest lucru”, a spus Heather Stewart, geolog marin și cercetătoare afiliată la UWA.

Cercetătorii cred că fotoforii calmarilor îi ajută să amețească prada în apele întunecate ale adâncurilor și posibil să comunice cu alți indivizi ai aceleași specii. Acești calmari pot schimba modelul de flash-uri controlând membranele asemănătoare pleoapelor care acoperă organele lor producătoare de lumină, conform unui studiu din 2017.

O întâlnire extrem de rară

În video, calamarul-caracatiță „a descins asupra camerei noastre presupunând că era pradă și a încercat să o sperie cu farurile sale bioluminiscente uriașe”, a spus Stewart.

În general, cercetătorii știu foarte puține lucruri despre comportamentul acestei specii, deoarece calamrii T. danae sunt rar văzuți în viață, scrie Live Science.

„Multe înregistrări ale acestei specii provin din eșuări, capturi accidentale sau din conținutul stomacului balenelor”, a spus Alan Jamieson, director al Centrului de Cercetare a Adâncurilor Marine al UWA.

T. danae au fost văzuți în viață pentru prima dată acum aproximativ 19 ani, de către cercetători care foloseau un sistem similar de cameră, conform unui studiu publicat în 2007. Acești calmari au fost văzuți în viață doar de câteva ori de atunci.

„Raritatea observațiilor vii ale acestor animale uimitoare face ca fiecare întâlnire să fie valoroasă pentru colectarea de informații despre locațiile geografice, adâncime și comportament”, a spus Jamieson.

Creaturi nemaivăzute, descoperite în apele din jurul Insulei Paștelui

O vestă inteligentă transformă peștii în „spioni” subacvatici

De ce sunt „nasurile” omizilor atât de sofisticate?

Test de cultură generală. Sunt liliecii cu adevărat orbi?