Home » Natură » Copacii „migrează” în soluri mai proaste din cauza schimbărilor climatice

Copacii „migrează” în soluri mai proaste din cauza schimbărilor climatice

Publicat: 29.05.2024

Pe măsură ce planeta noastră se încălzește, multe specii migrează deoarece habitatele lor devin inospitaliere. Arborii nu fac excepție: multe specii nu mai pot supraviețui în zonele lor normale și se mută în noi arii care ar putea să le susțină mai bine, dar această mutare este mai lentă decât cea a altor plante și animale. Iată cum copacii „migrează” din cauza schimbărilor climatice.

Acum, oamenii de știință arată că motivul acestei întârzieri poate fi găsit sub pământ. Un studiu arată că, în special în nordul extrem, schimbările climatice obligă copacii „să migreze” departe de ciupercile din sol care îi susțin.

Studiul a fost publicat în PNAS.

Majoritatea plantelor formează parteneriate subterane cu ciuperci micorize, care sunt niște ciuperci microscopice și filamentoase care cresc în sol și se conectează cu rădăcinile plantelor pentru a le furniza nutrienți critici în schimbul carbonului. Majoritatea arborilor coniferi mari de la latitudinile nordice formează relații cu un tip de ciuperci micoriza numite ciuperci ectomicorize.

Schimbările climatice obligă copacii „să migreze”

„Când am examinat viitorul acestor relații simbiotice, am constatat că 35% dintre parteneriatele dintre arbori și ciupercile care interacționează cu rădăcinile arborilor vor fi afectate de schimbările climatice”, spune autorul principal, Michael Van Nuland, ecolog fungic la Society for the Protection of Underground Networks (SPUN).

Arborii cei mai expuși riscului acestui dezechilibru climatic în America de Nord sunt cei din familia pinilor, arată autorii. Zonele de preocupare specială sunt marginile arealelor speciilor, unde arborii se confruntă adesea cu cele mai dure condiții. Aici, autorii au descoperit că arborii cu o rată mai mare de supraviețuire în aceste locații au ciuperci micorize mai diverse, un semn că aceste simbioze pot fi critice pentru a ajuta arborii să le reziste efectelor schimbărilor climatice.

Este esențial să înțelegem și să protejăm simbiozele

„Ciupercile ectomicorize au o relație diferită cu clima față de arborii ectomicorizali. Găsim dovezi că arborii trebuie să răspundă pentru aceste diferențe”, spune coautoarea Clara Qin, om de știință specializat în date la SPUN.

Studiul scoate în evidență modul în care schimbările climatice ar putea afecta simbiozele. „Deși ne așteptăm ca migrațiile determinate de climă să fie limitate de factori abiotici precum disponibilitatea spațiului la latitudini și altitudini mai mari, nu luăm de obicei în considerare limitările biotice precum disponibilitatea partenerilor simbiotici”, spune Qin, citată de Phys.org.

„Este absolut vital să continuăm să lucrăm pentru a înțelege modul în care schimbările climatice afectează simbiozele micorizale. Aceste relații susțin viața pe Pământ; este esențial să le înțelegem și să le protejăm”, spune Van Nuland.

Cercetătorii încearcă să înțeleagă de ce păsările mănâncă atât de multe excremente

Animalele rurale sunt mai sensibile la activitatea umană, arată un studiu din timpul pandemiei

Test de cultură generală. Cât de lung este fluviul Amazon?

Schimbările climatice perturbă debitul sezonier al râurilor