Home » Natură » Antarctica este împânzită cu vulcani, dar ar putea oare să erupă?

Antarctica este împânzită cu vulcani, dar ar putea oare să erupă?

Publicat: 24.04.2024

Antarctica este probabil cel mai bine cunoscută pentru imensa sa întindere de gheață și zăpadă. Dar ceea ce mulți oameni nu realizează este că Antarctica este plină de vulcani.

Antarctica este plină de vulcani. Sub masiva calotă de gheață din vestul continentului se află ceea ce este considerată cea mai mare regiune vulcanică de pe Pământ, cu până la 138 de vulcani.

Dintre aceștia, 91 au fost descoperiți pentru prima dată în cadrul unui studiu din 2017, publicat în revista Geological Society.

Așadar, ar putea vreunul dintre vulcanii Antarctici să erupă? Pentru geologi, această întrebare este atât ușoară, cât și dificilă, în funcție de vulcan.

Știați că Antarctica este plină de vulcani?

Deși acești vulcani, care sunt expresii de suprafață ale materialului încălzit care părăsește interiorul Pământului, sunt considerați tineri din punct de vedere al vulcanilor, oamenii de știință nu au putut „să distingă dacă aceștia sunt sau nu activi din punct de vedere vulcanic”, au scris autorii studiului.

În prezent, există doar doi vulcani pe continentul acoperit de gheață care sunt clasificați ca fiind activi: Insula Deception, o masă de pământ în formă de potcoavă situată în nordul continentului principal, care face parte din Insulele South Shetland; și Muntele Erebus, cel mai înalt vârf de pe continent, cu un vârf care atinge 3.794 de metri. Acesta este considerat cel mai sudic vulcan activ din lume, potrivit Live Science.

„Erebus, care se înalță deasupra bazei de cercetare McMurdo de pe Insula Scott, a erupt continuu începând cel puțin din 1972”, a declarat Conor Bacon, cercetător postdoctoral la Observatorul Pământului Lamont-Doherty de la Universitatea Columbia (SUA).

De atunci, Muntele Erebus a „emis nori de gaze și abur” și chiar a aruncat din când în când „bombe” de rocă, care sunt colectiv cunoscute sub numele de erupții stromboliene, conform Observatorului Pământului NASA.

„Una dintre cele mai interesante caracteristici ale sale este lacul persistent de lavă care ocupă unul dintre craterele sale de vârf, unde materialul topit este prezent la suprafață. Acestea sunt de fapt destul de rare, deoarece este necesar să fie îndeplinite anumite condiții foarte specifice pentru ca suprafața să nu înghețe niciodată”, a spus Bacon.

Doar doi vulcani activi

Insula Deception, pe de altă parte, este caldera unui vulcan activ, care a erupt ultima dată în 1970, conform Zonei Antarctice de Management Special Deception Island, care monitorizează insula pentru activitate vulcanică. (Insula este în prezent clasificată ca „verde”, fără vreo erupție anticipată.)

Cu toate că există doar doi vulcani activi pe continent, Antarctica este împânzită de fumarole, orificii vulcanice care eliberează gaze și vapori în aer. Dacă condițiile sunt favorabile, acumularea din aceste orificii poate crea depozite cunoscute sub numele de turnuri de gheață fumarolică care ajung la înălțimi de 3 m.

Antarctica este plină de vulcani și chiar dacă oamenii de știință monitorizează constant vulcanii cu instrumente, poate fi dificil să prezică exact când ar putea erupe unul. Cu alte cuvinte, în afară de cei doi vulcani activi și de diferitele fumarole, este greu de spus dacă vreunul dintre ceilalți vulcani ai continentului ar putea erupe.

Muntele Erebus și Insula Deception au „un număr mic de instrumente de monitorizare permanentă. Aceste rețele constau în principal din seismometre pentru a detecta activitatea seismică asociată cu agitația vulcanică. Din când în când, cercetătorii desfășoară rețele mai extinse de instrumente pentru a efectua studii specifice, dar acest lucru vine natural cu un număr mare de provocări logistice în comparație cu numeroșii vulcani mai accesibili din alte părți ale lumii”, a spus Bacon.

Un alt obstacol îi așteaptă pe oamenii de știință, a adăugat el. „În plus față de provocările logistice, instalațiile permanente trebuie să fie suficient de rezistente pentru a le supraviețui condițiilor aspre și nopților polare lungi”, a încheiat Bacon.

Contaminanții din cremele solare au fost găsiți pentru prima oară în zăpada din Arctica

Imaginile din satelit arată că plantele „știu” când vor erupe vulcanii

O cantitate uriașă de „aur alb” se ascunde sub cel mai mare lac din California

Cât de mare a fost cel mai mare fulg de zăpadă văzut vreodată?