Turbulențele din timpul zborurilor s-au intensificat pe măsură ce schimbările climatice au încălzit planeta, susțin oamenii de știință de la Universitatea Reading din Marea Britanie, care au studiat turbulențele în aer liber, mai greu de evitat pentru piloți.
Cercetătorii au descoperit că turbulențele severe au crescut cu 55% între 1979 și 2020 pe o rută tipic aglomerată din Atlanticul de Nord.
Aceștia au pus această creștere pe seama schimbărilor în viteza vântului la altitudini mari, din cauza aerului mai cald cauzat de emisiile de carbon. Studiul a fost publicat în revista Geophysical Research Letters.
„După un deceniu de cercetări care au arătat că schimbările climatice vor crește turbulențele în aer liber în viitor, acum avem dovezi care sugerează că această creștere a început deja. Ar trebui să investim în sisteme îmbunătățite de prognoză și detectare a turbulențelor, pentru a preveni ca aerul mai aspru să ducă la zboruri mai dificile în următoarele decenii”, a declarat profesorul Paul Williams, cercetător în domeniul atmosferei la Universitatea din Reading, coautor al studiului, conform BBC.
Rutele de zbor din SUA și Atlanticul de Nord au înregistrat cele mai mari creșteri. Europa, Orientul Mijlociu și Atlanticul de Sud au înregistrat, de asemenea, creșteri semnificative ale turbulențelor.
Profesorul Williams a declarat că turbulența crescută s-a datorat unei mai mari forfecări a vântului – sau diferențelor de viteză a vântului – în sistemul de vânt puternic care suflă de la vest la est, la aproximativ 8 până la 11 kilometri deasupra suprafeței Pământului. Acesta există în mare parte din cauza diferenței de temperatură dintre ecuator și polii lumii.
În timp ce sateliții nu pot vedea turbulențele, aceștia pot vedea structura și forma vântului, ceea ce permite analizarea acestora.
Zborurile cu turbulențe nu sunt doar incomode, ci pot provoca și pagube pentru cei aflați în zbor. Turbulențele severe sunt foarte rare, dar turbulențele în aer liber pot apărea din senin, atunci când pasagerii nu au centura de siguranță pusă.
„Nu ar trebui să se ferească nimeni să zboară din cauza turbulențelor, dar este rezonabil să ții centura de siguranță fixată tot timpul, cu excepția cazului în care te deplasezi, ceea ce fac piloții. Aceasta este aproape o garanție că veți fi în siguranță chiar și atunci când apar cele mai grave turbulențe”, a declarat profesorul Williams.
Din cauza turbulențelor, există și consecințe financiare. Industria aviatică pierde anual între 150 și 500 de milioane de dolari numai în SUA. De asemenea, aceste turbulențe au un cost ecologic, deoarece piloții consumă combustibil pentru a le evita.
Cele mai noi construcții ecologice: case create din sare, floarea-soarelui și urină reciclată
Cea mai înaltă femeie din lume a zburat cu avionul pentru prima dată în viața sa
Combustibili lichizi din energie solară? Cercetătorii spun că este posibil
Cercetătorii, uimiți de cât de mult ADN uman există în mediul înconjurător