Grăsimea de porc folosită drept combustibil „verde” face mai mult rău decât bine
Grăsimea de porc, bovine și găini este folosită pentru a produce combustibil mai ecologic pentru avioane, dar un nou studiu avertizează că acest lucru va dăuna planetei noastre.
Grăsimile animale sunt considerate deșeuri, astfel încât combustibilul de aviație realizat din acest material are o amprentă de carbon mult mai mică.
Cererea de combustibil obținut din subproduse de origine animală este de așteptat să se tripleze până în 2030, companiile aeriene fiind primele la coadă.
Dar experții se tem că deficitul va forța alte industrii să folosească mai mult ulei de palmier, un generator imens de emisii de carbon, scrie BBC.
Care este una dintre problemele aduse de combustibilul din grăsimea de porc?
Companiile aeriene sunt presate să-și controleze emisiile uriașe de carbon, care provin în principal din arderea kerosenului pe bază de fosile în motoarele de avioane.
Dar studiul realizat de Transport & Environment, din Bruxelles, un grup de campanie pentru transporturi curate, subliniază că pur și simplu nu sunt suficiente animale sacrificate în fiecare an pentru a satisface cererea de grăsimi animale în creștere a companiilor aeriene.
„Nu există o sursă nesfârșită de animale sau de grăsime animală”, a spus Matt Finch, de la Transport & Environment.
„Așa că dacă apară o cerere suplimentară masivă de oriunde din aviație, în acest caz, industriile în care se utilizează în prezent grăsimea de porc va trebui să caute alternative. Și acea alternativă este uleiul de palmier. Așa că aviația, indirect, va fi responsabilă pentru creșterea cantității de ulei de palmier folosit în sistemele europene”, spune Finch.
Creșterea cererii de biodiesel
Utilizarea crescută a uleiului de palmier este legată de creșterea emisiilor deoarece pădurile mai vechi, care stochează cantități mari de carbon, sunt defrișate pentru plantații noi.
Faptul că grăsimile animale sunt folosite drept combustibil va fi o surpriză pentru mulți. De secole, seul și untura au fost folosite pentru a face lumânări, săpunuri și produse cosmetice.
Cu toate acestea, în ultimii 20 de ani, biodieselul obținut din aceste deșeuri animale sau din uleiuri de gătit uzate a crescut constant în uz în Marea Britanie și nu numai.
În întreaga Europă, combustibilul obținut din animale moarte a crescut de patruzeci de ori din 2006, potrivit noii cercetări. O mare parte din acest material este folosit în mașini și camioane ca biodiesel, care este clasificat drept combustibil durabil și, ca atare, are o amprentă de carbon mult mai mică.
Combustibilul din grăsimea de porc pentru aviație, analizat
Dar Guvernele Regatului Unit și UE sunt acum foarte dornice să crească utilizarea acestor tipuri de deșeuri pentru a face aviația mai ecologică. În acest scop, Guvernele pun în aplicare mandate care le vor impune companiilor aeriene să utilizeze o proporție mai mare de combustibil sustenabil pentru aviație.
În Regatul Unit, proporția va fi de 10% până în 2030, în cadrul UE, de 6%; dar, conform observatorilor, aceste planuri ar putea pune presiune asupra pieței actuale a deșeurilor de animale.
Există diferențe semnificative de abordare între Regatul Unit și UE. Marea Britanie va limita probabil utilizarea de seu de mai bună calitate în combustibil, în timp ce în Europa utilizarea acestui tip de material va fi stimulată, deoarece reducerea gazelor cu efect de seră realizată cu această grăsime este mai mare.
Odată cu creșterea cererii, vor crește prețurile, iar acest lucru va încuraja probabil exporturile din Marea Britanie, ceea ce va avea consecințe neplăcute.
De câți porci este nevoie pentru un zbor?
Potrivit Transport & Environment, un zbor de la Paris la New York ar avea nevoie de grăsimea de porc de la 8.800 de animale moarte dacă tot combustibilul ar proveni din surse animale.
Având în vedere că Regatul Unit va restricționa utilizarea produselor de origine animală și a uleiurilor de gătit uzate, zborurile care realimentează în Marea Britanie vor avea probabil doar cantități mici de material de origine animală în rezervoare.
În UE, companiile aeriene vor avea un obiectiv de 6% combustibil durabil pentru aviație pentru 2030, din care 1,2% trebuie să provină din e-kerosen. Presupunând că restul de 4,8% este obținut în întregime din grăsimea animală, ar fi nevoie de aproximativ 400 de porci per zbor transatlantic.
Unde mai este folosită grăsimea de porc?
Printre acele industrii care ar putea avea nevoie de alte ingrediente în cazul în care aviația consumă o cotă mai mare de grăsimi animale se numără producătorii de hrană pentru animalele de companie. În prezent, aceștia utilizează o cantitate semnificativă de subproduse animale de calitate mai bună pentru a ajuta la hrănirea celor 38 de milioane de animale de companie din Marea Britanie.
„Aceste ingrediente sunt cu adevărat valoroase pentru noi și sunt greu de înlocuit; ele sunt folosite deja într-un mod foarte durabil”, a declarat Nicole Paley, directoare executivă adjunctă a UK Pet Food, asociația comercială a producătorilor.
„Așa că deturnarea acestor ingrediente către biocombustibili creează de fapt o altă problemă. Ne-ar pune în competiție cu industria aviației. Și când vine vorba de sforile din sectorul aviației, industria hranei pentru animale de companie nu ar putea să concureze cu aviația”, spune ea.
Care va fi decizia finală?
În timp ce UE se află mai departe pe acest drum, Regatul Unit se consultă în prezent cu privire la limitarea tipului de grăsimi animale care intră în combustibilul pentru avioane. Guvernul analizează o interdicție sau o limitare atât a grăsimilor animale, cât și a uleiului de gătit uzat în sectorul aviației, îngrijorat de consecințele nedorite.
Mulți oameni din industria biocombustibililor sunt îngrijorați de faptul că modificările propuse ar putea face și ca grăsimile animale să fie deviate de la o formă de transport la alta.
„Dacă stimulezi foarte mult utilizarea acestor lipide, grăsimi animale și uleiuri de gătit uzate, în aviație, inevitabil le va îndepărta de la alte lucruri”, a spus Dickon Posnett, de la Argent Energy, un producător de biodiesel pe bază de deșeuri din SUA, Marea Britanie și Europa.
„Așa că dacă doresc să crească sustenabilitatea aviației, în detrimentul celei a camioanelor, să continue. Decizia este în mâinile guvernului”, a concluzionat Posnett.
Vă recomandăm să citiți și:
Ce efecte ar putea avea „savanizarea” Pădurii Amazoniene braziliene?
Modul în care microorganismele mor influențează cantitatea de carbon din sol, arată un studiu
Pierderea unor arbori ar provoca un efect de domino asupra multora dintre ecosisteme
Chiar și vulcanii inactivi pot elibera gaze care schimbă clima în atmosferă