În încercarea de a opri pescuitul ilegal cu nave speciale numite traulere, un pescar italian a convins mai mulți sculptori să creeze opera de artă uriașe din marmură și apoi să le arunce în Mediterană.
Încă din copilărie, Paolo Fanciulli era fascinat de epavele din adâncuri, în special de peștii și algele care își construiau ascunzișuri în ele. Fanciulli a devenit pescar în Talamone, Toscana, la doar 13 ani, însă încă mai cutreieră apele la vârsta de la 60 de ani, la bordul micului său vas, Sirena. Totuși, în ultimul deceniu, munca sa a devenit mai grea, pe măsură ce pescuitul ilegal cu traulere în apropiere de coastă a distrus ecosistemul marin.
Impactul este devastator. „Plasele sunt trase în jos cu lanțuri grele, care sunt târâte pe fundul mării, astfel că dezrădăcinează totul în calea lor, tot ce este crucial pentru ecosistemul mediteranean. Nu le pasă. Nimeni nu îi vede. Este ca și cum un vânător ar incendia o întreagă pădură doar pentru a prinde iepuri”, a explicat Fanciulli.
Deși legile italiene interzic peiscuitul cu aceste nave la o distanță mai mică de 5,5 kilometri de coastă, este atât de profitabil încât nu este neobișnuit pentru nave să pescuiască ilegal pe timpul nopții. Unii pescari folosesc chiar și dispozitive specializate pentru a-și ascunde semnalul GPS.
Fanciulli a distrus plasele de la nave, odată chiar a oprit o navă păcălindu-i pe pescari și spunându-le că este de la poliție. Activismul lui l-a transformat într-un fel de celebritate printre localnici, acesta apărând chiar și la canale de televiziune din Germania și China.
Totuși, Fanciulli și-a făcut și destui inamici, fiind imposibil acum să-și mai vândă peștele la piață din cauza numeroaselor amenințări din partea mafiei locale.
Totuși, Fanciulli a început să practice „pascaturismo” sau pescuitul turistic. Acesta adună vizitatori pe nava sa, oferindu-le șansa să prindă pește și să învețe despre pericolul ecologic al pescuitului ilegal cu traulere.
Cu toate acestea, nu a fost îndeajuns pentru a opri pescuitul ilegal. În 2006, Guvernul disperat din Toscana a aruncat bucăți uriașe de beton în mare în încercarea de a împiedeca eforturile navelor cu traulere. Fanciulli a explicat că demersul nu a funcționat, pentru că bucățile erau la distanța prea mari unele de celelalte și plasele navelor pur și simplu se strecurau printre ele.
În cele din urmă, Fanciulli s-a întrebat dacă în loc de bucăți mari din beton, ce-ar fi dacă ar arunca opere de artă în Mediterană?
Astfel, pescarul a întrebat la o carieră din apropiere dacă ar putea dona două bucăți mari de marmură pe care le-ar putea transforma în sculpturi. În schimb, cei de acolo i-au donat 100 de bucăți.
Mai apoi, cu ajutorul donațiilor de la turiști și de la strângeri de fonduri online, Fanciulli a convins artiști precum Giorgio Butini, Massimo Lippi, Beverly Pepper și Emily Young să creeze sculpturi din marmură. În cele din urmă, Fanciulli le-a aruncat în mare, potrivit The Guardian.
Sculpturile subacvatice creează o barieră fizică pentru plase și un muzeu subacvatic unic. Sculpturile sunt așezate în cerc, cu 4 metri distanță între ele, în centru fiind amplasat un obelisc sculptat de artistul italian Massimo Catalani. Artista Emily Young a oferit patru scultpuri, fiecare cântărind câte 12 tone, pe care le-a numit „gardienii”. În apropiere, poate fi văzută o sirenă sculptată de artista Aurora Vantaggiato. Totodată, Massimo Lippi a contribuit cu 17 sculpturi ce reprezintă districtele medievale ale orașului Siena.
Din fericire, muzeul pare să aibă efecte benefice. În timp ce în urmă cu 10 ani, ecosistemul dispărea, acum totul crește din nou. Speciile marine de toate felurile s-au reîntors. Algele acoperă statuile, iar homarii și-au stabilit adăposturi în apropiere.
O faimoasă epavă din Grecia va fi transformată într-un spectaculos muzeu subacvatic
Pe vremea Imperiului Roman, Mediterana a fost mai caldă decât în orice altă perioadă
Pandemia duce la un nou tip de poluare. „Mai multe măști decât meduze în Mediterană”