Nava din care s-au scurs peste 1.000 de tone de petrol în apele curate de pe coasta insulei Mauritius s-a rupt în două, după cum a anunțat operatorul japonez al petrolierului.
Transportatorul de petrol MV Wakashio a lovit, în 25 iulie, un recif de corali în largul coastei de sud-est a insulei Mauritius, în Oceanul Indian. Peste o săptămână, din navă a început să curgă petrol în apele considerate extrem de curate și în care se regăsesc un parc marin protejat, păduri de mangrove și specii pe cale de dispariție.
Acum o săptămână, Mauritius a declarat stare de urgență de mediu, iar echipajele de salvare au făcut o cursă contra cronometru pentru a pompa restul de 3.000 de tone de petrol din rezervoarele de pe navă.
„S-a confirmat pe 15 august că nava s-a rupt în două”, a declarat operatorul navei Mitsui OSK Lines, menționând că informațiile provin de la proprietarul navei, compania japoneză Nagashiki Shipping.
Separarea a fost cauzată de o fisură în cala de marfă pe partea dinspre pupă, a mai spus Mitsui, citat de Science Alert.
Aproape toate cele 3.000 de tone de petrol rămase în vas după ce a lovit reciful au fost pompate de pe navă până în 15 august, într-un efort nemaiîntâlnit la care au participat inclusiv o mulțime de localnici care depind de turismul și așa grav afectat de pandemia de COVID-19.
În momentul rupturii, la bordul navei se mai aflau însă 90 de tone petrol care cel mai probabil s-au scurs în apele turcoaz.
Un oficial de poliție a afirmat, sub protecția anonimatului, că echipele de salvare intenționează să extragă din mare două treimi din partea din față a navei, folosind două remorchere, pentru a evita daune suplimentare asupra coastei statului Mauritius.
Porțiunea este însă lipită de recif, iar oficialii nu au stabilit încă cum ar putea să o scoată, a spus sursa citată de AFP.
Accidentul ecologic din Mauritius a adus critici puternice la adresa Guvernului din țara insulară cu aproximativ 1,3 milioane de locuitori care se bazează în principal pe turism. Prim-ministrul Pravind Jugnauth a fost criticat pentru că nu a luat măsuri concrete care să limiteze dezastrul ecologic.
Nagashiki, proprietarul navei, s-a angajat să răspundă „sincer” la cererile de compensare a daunelor produse mediului marin.
Ministrul japonez pentru Mediu, Shinjiro Koizumi, a declarat că intenționează să trimită o echipă de experți în Mauritius, având în vedere „criză semnificativă care ar putea duce la pierderea biodiversității”.
Și Franța a trimis sprijin pentru a limita pierderile.
Mii de mauritani s-au oferit voluntari zi și noapte pentru a curăța apele albastre vestite în trecut va fiind „extrem de curate și limpezi”, dar murdărite acum de petrol.
Deversarea petrolului nu este doar un dezastru ecologic pentru Mauritius, ci și economic, în contextul în care țara se bazează mult pe turism.
Universitatea Cambridge a creat o ”frunză artificială” care produce combustibil ecologic