Home » Natură » Un crater de impact sau supervulcan? Astronomii sunt contrariaţi de descoperirea unui crater de diametru de 75 km pe suprafaţa lui Marte

Publicat: 19.04.2018
Pe suprafaţa marţiană există un crater cunoscut ca Ismenia Patera, care i-a contrariat pe cercetători, întrucât nimeni nu ştie cu precizie cum a apărut. Desigur, craterul în urma unui impact cu un corp străin şi un supervulcan sunt ipotezele principale.

Acum însă, noi imagini efectuate de cei de la ESA (European Space Agency) au scos la iveală detalii fără precedent ale craterului şi ar putea afla ce a cauzat formarea acestuia, scrie Daily Mail.

Mai multe structuri asemănătoare care pot indica evenimente catastrofale au fost găsite în regiunile de altitudine înaltă din emisfera nordică a Planetei Roşii.

Credit: NASA

În ceea ce priveşte Ismenia Patera, care are o adâncime maximă de 1.750 de metri faţă de terenul înconjurător, depozitele sedimentare şi gheaţa au umplut spaţiul lăsat liber dând forma observată astăzi. Aceasta totuşi diferă de craterele de impact întâlnite în mod normal, precum marginile ridicate ale craterului, care nu se întâlnesc aici.

O alternativă este reprezentată de o erupţie masivă a unui vulcan care a avut loc acum aproximativ trei miliarde de ani. Pe Marte, vulcanii tineri erau diferiţi care le permitea o identificare. „Probabil arătau ca acesta”, a precizat Joseph Michalski, un cercetător de la Planetary Research Institute care a studiat craterul în 2013. Forma neregulată a craterului, dar şi lipsa zonelor ridicate de pe margine, sunt argumente convingătoare în acest sens. Dacă acesta ar fi fost cazul, erupţia ar fi fost una de cele mai mari proporţii imaginabile; de altfel, şi un impact cu un asteroid sau un meteorit ar fi cauzat tulburări însemnate ale atmosferei planetei.

Efectul este comparabil cu cel preconizat de savanţi în cazul unei erupţii a supervulcanului Yellowstone din SUA, în care multe specii pe Terra ar putea să dispară.

Marte era cândva o planetă verde ca a noastră. Ce s-a întâmplat cu aceasta