Home » Natura » Surpriză în lumea ştiinţifică: o nouă specie de urangutan a fost descoperită, dar din păcate este deja pe cale de dispariţie

Autor: Alexandru Voiculescu 11.04.2017
Cercetătorii au descoperit o colonie izolată în Sumatra care are mai puţin de 800 de indivizi, fiind deja una dintre multele specii ameninţate de dispariţie, cu toate că abia acum savanţii au aflat de existenţa ei.

Echipa internaţională de cercetători a numit noua specie identificată Pongo tapanuliensis, sau urangutanul Tapanuli, după regiunea de nord a Sumatrei unde această populaţie a fost găsită, scrie Science Alert.

Echipa susţine că urangutanii pe care i-au găsit în pădurea Batang Toru reprezintă „o populaţie izolată genetic şi geografic”, trăind la sud de restul speciilor de urangutani din Sumatra.

Primele indicii au existat însă din 1997, scoţând la iveală trasături genetice şi comportamentale diferite ale acestei populaţii, dar nu au fost îndeajuns pentru a determina dacă este într-adevăr vorba despre o nouă specie.

În 2013, savanţii au găsit un schelet întreg al unui urangutan adult mascul, iar acesta a putut fi analizat în detaliu, devenind un holotip (exemplarul caracteristic pentru această specie).

Prin compararea acestui holotip cu alte rămăşiţe de urangutan, cercetătorii au identificat diferenţe semnificative ale mandibulei şi dinţilor la noua specie. Astfel, există trei specii distincte de urangutan şi mai mult decât atât, Tapanului este cea mai veche dintre ele, cu o vechime de 3 milioane de ani. Speciile de urangutan de Sumatra şi Bornea s-au separat acum 700.000 de ani.

„Urangutanii din Batang toru par să fie descendenţi direcţi ai primilor urangutani care au migrat din Asia continentală şi constituie cea mai veche linie evolutivă din genul Pongo”, a precizat biologul Alexander Nater de la Universitatea din Zurich, care a participat la acest studiu.

Din păcat, mai puţin de 800 de urangutani Tapanuli există, fiind printre cele mai puţin numeroase primate. Echipa trebuie să implementeze urgent măsuri de conservare pentru a împiedica activitatea umană să distrugă habitatul urangutanilor.

Descoperirea este însă una remarcabilă având în vedere că primatele sunt printre cele mai studiate animale de pe planetă, sugerând că diversitatea vieţii pe Pământ este mai mare decât se credea.

Cercetătorii au găsit primele indicii esenţiale despre viaţa rudelor noastre extincte