Cercetarea condusă de profesorul Dacher Keltner, un expert în ştiinţa emoţiilor la Universitatea din California – Berkeley, confirmă că interacţiunea cu progamele de divertisment factual, chiar şi de scurtă durată, conduce la creşteri semnificative ale emoţiilor pozitive precum mulţumirea, bucuria sau amuzamentul. Studiul a constatat scăderi substantiale ale emoţiilor precum nervozitatea, anxietatea, frica, stresul şi oboseala.
Echipa de cercetare a BBC Worldwide a colaborat cu profesorul Keltner, care supervizează catedra de Psihologie la Universitatea din California – Berkeley, într-un studiu în două etape. Un proiect global de cercetare cantitativă de peste 7500 de participanţi din ţări precum SUA, Marea Britanie, Singapore, India, Africa de Sud şi Australia, precum şi o analiză a peste 150 de studii ştiinţifice care au explorat legătura dintre natură şi sentimente precum fericirea şi bunăstarea umană.
Pentru a îmbunătăţi valoarea studiului, echipa de cercetare a lucrat cu Crowd Emotion, un start-up care s-a specializat în recunoaşterea emoţiilor, folosindu-se de tehnologie de ultimă oră de cartografiere şi recunoaştere facială pentru a înţelege cum spectatorii răspund la imaginile video.
Cercetarea a fost făcută pentru a marca lansarea unuia dintre cele mai importante serii documentare despre natură Planet Earth II, care a fost lansat recent şi în România, înregistrând recorduri de audienţă şi aprecieri la nivel global.
Profesorul Dacher Keltner, de la Universitatea din California – Berkeley, a spus: “Schimbările emoţionale demonstrate în studiul BBC şi care au rezultat ca urmare a vizionării acestei pătrunzătoare serii documentare sunt semnificative, pentru că aşa cum se ştie, uimirea şi mulţumirea sunt fundamentele fericirii umane. Dacă oamenii se simt uimiţi, aceştia sunt mai predispuşi să afişeze comportamente empatice şi caritabile şi s-a demonstrat că fac faţă mai uşor stresului.”
Participanţii s-au evaluat pe sine cu scoruri de la 0 la 10 pentru fiecare dintre cele 14 grupe de emoţii imediat înainte şi după vizionarea unui videoclip stimul. Rezultatele au fost grupate pe scoruri medii pentru fiecare grup de emoţii şi pentru fiecare tip de stimul vizionat.
Testat pe un focus grup, toate rezultatele au drept cauză vizionarea de documentare de istorie naturală.