Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Cum ştim că Big Bang-ul a avut loc?

Cum ştim că Big Bang-ul a avut loc?

Publicat: 06.05.2018
În cazul uneia dintre cele mai importante teorii ale ştiinţei actuale, există dovezi sau semne conform cărora Big Bang-ul a fost într-adevăr evenimentul prin care Universul a apărut.

Cerul este întunecat noaptea

Faptul că o mare parte din cerul nopţii este întunecat, înseamnă că nu există suficiente stele care să-l lumineze. De aici se deduce că dacă Universul ar fi fost infinit, atât în timp, cât şi în spaţiu, ar fi existat suficient de multe stele încât să acopere cerul în întregul său. De asemenea, dacă ar fi fost infinit, ar fi existat suficient de mult timp astfel încât lumina să ajungă pe Pământ. Totuşi, dacă o stea s-ar afla la o distanţă infinită de Terra, nu ar trebui luminii acesteia un timp infinit să ajungă la noi?

Existenţa quasarilor

Imediat după apariţia telescoapelor radio, în anii ’50 şi ’60, astronomii au observat existenţa unor unde radio neobişnuit de mari. Astfel, s-a ajuns la descoperirea galaxiilor extrem de distante şi extrem de luminoase.

Întrucât luminii îi ia timp să ajungă dintr-un loc în altul, nu vedem galaxiile aşa cum sunt ele acum, ci cum erau în urmă cu mii, milioane sau miliarde de ani, ceea ce înseamnă că acestea sunt observate aşa cum arătau ele în trecutul îndepărtat.

Se observă mulţi quasari în cosmosul îndepărtat, dar nu se observă în regiunile mai apropiate de noi, ceea ce înseamnă că quasarii sunt corpuri astronomice specifice unei etape mai vechi ale Universului nostru.

Devine mai mare

Cercetătorul Edwin Hubble a descoperit, la începutul secolului al XX-lea, că distanţa dintre galaxii creşte, deci Universul, în totalitatea sa, îşi măreşte volumul. În consecinţă, evoluţia Universului ar fi trebuit să înceapă dintr-un singur punct. Mai multe detalii despre contribuţiile lui Hubble puteţi găsi aici.

Radiaţia cosmică de fond

Astronomii au observat existenţa unei radiaţii cosmice de fond, care ne înconjoară din toate părţile şi este aproape uniformă şi reprezintă o imagine imortalizată a Universului tânăr. Această radiaţie a apărut în urma reacţiilor care au dus la formarea primilor atomi de hidrogen şi heliu – ceea ce înseamnă că şi elementele au avut un început şi o origine.

Cum a apărut Universul? Conform unui grup de cercetători, nu cu Big Bang

Ce a existat înainte de Big-Bang? Oamenii de ştiinţă au elucidat marele mister

De unde vine numele de Big Bang, fenomenul prin care a fost creat Universul?

Big Bang – cum ştim că aşa a început totul?